Zoeken
verfijn de resultaten
Ook in het po worden vak- en taaldoelen gelijktijdig ontwikkeld via contextrijk onderwijs: vol interactie en met taalsteun. Dit thema biedt informatie over bronnen en lesvoorbeelden.
Jongeren van nu hebben onderling duidelijk een andere communicatiecultuur dan die op school van hen verwacht wordt. Dat betekent niet direct dat leerlingen niet gemotiveerd zijn om goed te leren spellen, formuleren en lezen. Ze moeten wel leren de waarde daarvan in te zien.
Aandacht is gewenst voor de vorming van het ‘taalgeweten’ en het ‘taalbewustzijn’ van leerlingen. De begrippen spellinggeweten en spellingbewustzijn die al langer in de literatuur circuleren kunnen veralgemeniseerd worden naar het hele taalonderwijs.
Van de tien kerndoelen Nederlands voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs uit 2004 gaat er een over spelling: Kerndoel 2 De leerling leert zich te houden aan conventies (spelling, grammaticaal correcte zinnen, woordgebruik) en leert het belang van die conventies te zien.
Een praktijkgericht programma is erop gericht om leerlingen praktische kennis, vaardigheden en ervaring op te laten doen, binnen en buiten de school.
Dit examenprogramma beschrijft de inhoud van het praktijkgerichte programma D&P voor de gemengde en theoretische leerweg (gl en tl) in het vmbo.
Dit examenprogramma beschrijft de inhoud van het praktijkgerichte programma BWIvoor de gemengde en theoretische leerweg (gl en tl) in het vmbo.
Dit examenprogramma beschrijft de inhoud van het praktijkgerichte programma E&O voor de gemengde en theoretische leerweg (gl en tl) in het vmbo.
Dit examenprogramma beschrijft de inhoud van het praktijkgerichte programma Groen voor de gemengde en theoretische leerweg (gl en tl) in het vmbo.
Dit examenprogramma beschrijft de inhoud van het praktijkgerichte programma HBR voor de gemengde en theoretische leerweg (gl en tl) in het vmbo.