Zoeken
verfijn de resultaten
SLO is dé plek waar wetenschap, beleid, praktijk en maatschappij samenkomen. Een inspirerende plek vol vakexperts, didactici, onderzoekers, leraren, promovendi, curriculumexperts en professionals met een hart voor onderwijs.
De huidige kerndoelen zijn niet actueel en ruim geformuleerd. Dit geeft onduidelijkheid bij leraren over wat moet en mag en leidt tot werkdruk en overladenheid.
Actuele examenprogramma’s dragen bij aan een goede doorstroom naar vervolgonderwijs en tussen schoolsoorten en leerwegen.
Hoe staat het met het proces rond de actualisatie van kerndoelen en examenprogramma’s? Lees het hier.
Kerndoelen worden vastgesteld voor het primair onderwijs en voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Er is een verbijzondering van reguliere kerndoelen voor het speciaal onderwijs (so). Kerndoelen zijn vastgelegd in wet- en regelgeving (AMvB). Kerndoelen zijn de formele opdracht van de overheid aan de school en zijn bedoeld als instrument voor curriculum- en onderwijsontwikkeling. De geactualiseerde kerndoelen beschrijven waar leerlingen mee in aanraking moeten komen, welke inspanning er van hen wordt verwacht met het oog op kennis en ervaringen en wat ze uiteindelijk moeten beheersen. Kerndoelen beschrijven geen leerstof per schooljaar en schrijven geen vorm van pedagogiek, didactiek of onderwijstijd voor.
SLO leverde in september 2024 de set definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde op.
Begin maart 2024 leverde SLO de conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid op. De conceptkerndoelen voor de overige leergebieden volgen in november 2024.
Er is veel aandacht voor het versterken van basisvaardigheden van leerlingen. Als leerlingen de basisvaardigheden onvoldoende beheersen, worden ze geconfronteerd met problemen in het (vervolg)onderwijs en het functioneren in de maatschappij. Basisvaardigheden moeten ook structureel goed omschreven staan in het curriculum. Daarom zijn in opdracht van het ministerie va OCW eerst de kerndoelen geactualiseerd van leergebieden die een duidelijke relatie hebben met de basisvaardigheden. Het gaat om de bestaande leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde, en daarnaast burgerschap en digitale geletterdheid waar op dit moment nog geen samenhangende sets kerndoelen voor zijn.