Zoeken
verfijn de resultaten
Het voeren van (lees)gesprekken kan een belangrijke manier zijn om leerlingen meer zeggenschap te geven over hun eigen leren en hen bewuster te maken van wat en hoe ze leren. Leesgesprekken stimuleren namelijk het metacognitief handelen (het denken over het denken en eigen handelen).
Zowel aan de Rijksuniversiteit Groningen als aan de CHE hebben studenten onderzoek gedaan naar leesgesprekken. In collegejaar 2013-2014 zijn binnen een onderzoekscollege aan de Faculteit der Letteren, Rijksuniversiteit Groningen, onder begeleiding van Prof. Dr. Kees de Glopper de leesgesprekken onderzocht.
Het domein Lezen wordt in het referentiekader (net als de domeinen Mondelinge taalvaardigheid en Schrijven) beschreven aan de hand van de een indeling.
In een speelse context ontdekken leerlingen in groep 1-2 de structuur van taal (tekst, zin, woord, klank)
ontdekken en het alfabetisch principe.
De individuele verschillen tussen kleuters zijn groot: sommigen zijn al in staat zelf te lezen, anderen ontdekken nog maar net. Kleuters ontwikkelen in groep 1-2 kennis over zakelijke teksten en fictie en ze leren die kennis te benutten bij het luisteren naar en het zelf bekijken/lezen van teksten.
Tijdens het intepreteren van teksten koppelen leerlingen hun eigen kennis (‘kennis van de wereld’) en ervaringen aan de inhoud van de tekst. Bij verhalen en gedichten gaat het bijvoorbeeld om eigen gevoelens, ideeën, angsten, dromen of wensen.