Zoeken
verfijn de resultaten
De invloedrijke publicatie How People Learn1 heeft nieuwe inzichten over leren opgeleverd die kunnen helpen een didactiek van modelleren te ontwikkelen.
Psychologie is de wetenschap van het menselijke gedrag. Het kan gaan over informatieverwerking in het neurale systeem, de gelaatsexpressies bij emoties, over het leren tellen, het nut van roddelen op de werkvloer of de effectiviteit van een behandeling van een spinnenfobie.
Hier beschrijven we een leerlijn modelleren ontleend aan het onderzoek van Onne van Buuren.1 Deze leerlijn modelleren kan gezien worden als een goed geplande opeenvolging van model-leercycli gekoppeld aan specifieke onderwerpen en verschijnselen. Het globale leerdoel is te voldoen aan de eindtermen van het schoolcurriculum.
Een leerlijn modelleren kan gestructureerd worden in de tijd door een keuze van modelleeropdrachten met een oplopende moeilijkheidsgraad. Er kunnen vier modelleerniveaus worden onderscheiden die op elkaar voortbouwen
Op deze pagina en op de pagina Werken met modellen wordt de Didactiek van modelleren uitgewerkt in leselementen die binnen het kader van een modelleeropdracht in volgorde aan de orde kunnen komen.
Op deze pagina en op de pagina Denken in modellen wordt de Didactiek van modelleren uitgewerkt in leselementen die binnen het kader van een modelleeropdracht in volgorde aan de orde kunnen komen.
Parallel aan de leerlijn van de modelleeropdrachten in het curriculum moeten een aantal ondersteunende leeractiviteiten geprogrammeerd worden om noodzakelijke kennis en vaardigheden voor modelleren te ontwikkelen.
Om het modeldenken van leerlingen te stimuleren is de modelleeromgeving SimSketch1 ontwikkeld. In SimSketch kunnen leerlingen tekeningen maken van natuurlijke systemen en de relevante elementen daarin benoemen. Aan elementen wordt een gedrag toegekend door er een “gedragsticker” op te plakken. Hierdoor wordt de tekening een simulatie.