Zoeken
verfijn de resultaten
“Uit de #MeToo-discussie blijkt weer eens hoe belangrijk het is ongelijkwaardigheid, geweld en dwang in relaties en in de dagelijkse omgang te herkennen. Wanneer is seksueel contact gewenst, wanneer ongewenst, hoe kun je aangeven waar je grenzen liggen en laten merken hoe ver je wil gaan? Dit soort vragen en vele andere stellen we aan de orde aan de hand van het thema Relaties en seksualiteit.” Aan het woord is Maaike Rodenboog, leerplanontwikkelaar bij SLO – Nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling. Maaike is als projectleider betrokken bij de ontwikkeling van het leerplankader Gezonde leefstijl. Relaties en seksualiteit is een van de zeven thema’s die erin aan de orde komen.
Je hoeft maar een onderwijsgerelateerd tijdschrift of website te openen en de kans is groot dat je het woord persoonsvorming erin leest. Veel mensen hebben er op dit moment een mening over. Wat persoonsvorming precies is, blijkt voor veel mensen lastig onder woorden te brengen. Om daarin verandering te brengen, heeft de auteur een onderzoek gedaan naar wat de mensen in het veld onder persoonsvorming verstaan. Een uitwerking.
In the Nethelands, the school system consists of three stages: primary education; secondary education; and higher education.
Wat brengt meer risico's met zich mee: autorijden of op vliegvakantie gaan? Wat betekent het als het eten van bewerkt vlees het risico op darmkanker met l8% verhoogt? Zijn de risico's van klimaatverandering groot of klein? Dit is het soort vragen waar alle burgers, en dus ook onze leerlingen, mee te maken krijgen, Om daarop een zinnig antwoord te kunnen geven hebben leerlingen een instrumentarium nodig waarmee ze, op een algemeen niveau, over risico's en veiligheid na kunnen denken.