Zoeken
verfijn de resultaten
Op 30 maart vond de tweede netwerkmiddag van het LNT plaats rondom Meertaligheid op de basisschool. Een indruk van de bijdragen.
Impressie van de sessie van het Landelijk Netwerk Taal met als thema ‘De taaldomeinen onderzocht’, 15 april 2021, door Rianne de Wit.
Rose Staritsky was als tweede spreker aan de beurt om te vertellen hoe belangrijk het is om een taalcoördinator voor Engels op je school te hebben. Staritsky is werkzaam als leerkracht in groep 8 én taalcoördinator op een VVTO-school met een TalenT-keurmerk.
Özgen Bagci Cervo was lerares Engels maar werkt nu al een aantal jaren als internationaal onderwijsconsulen en als lerarenopleider bij Goal Testing, Bagci helpt scholen met het ontwikkelen van hun programma voor het Engels en met het begrijpen van hun data.
Inclusief: een term die de meeste mensen kennen van de btw. Of van zinnen als: ‘zonnebril, nu inclusief brillenkoker!’ Het is je vast niet ontgaan dat de term ook van toepassing is op het onderwijs, namelijk bij ‘inclusief onderwijs’. ‘Inclusief’ is overigens al genuanceerd naar inclusiever onderwijs. Daar spreekt zowel optimisme als realisme uit, en dat spreekt me wel aan.
Op 18 januari vond de online themamiddag ‘TOS kinderen in de klas’ plaats. Stuurgroeplid Rianne de Wit schreef een impressie van de middag, met links naar aanvullende informatie.
Een verslag van het webinar ‘Het ABC van Meertaligheid op de Basisschool’ georganiseerd door SLO, Nuffic en Erasmus+ op 16 februari.
Ik kijk naar de tabel die openstaat op mijn beeldscherm. De lijst met tientallen soorten observatie-instrumenten en kind-volgsystemen staart me aan. Ik klik er eentje aan en ga naar de bijbehorende website. Hoe zou ik deze kunnen omschrijven? Hoe ga ik dit invullen in de tabel? Wanneer is het geschikt om deze te kiezen?