Zoeken
verfijn de resultaten
Modelleren is een kernactiviteit van de (natuur)wetenschap. Binnen het kader van het modelleeronderwijs in het VO zijn de leerdoelen:1,2 het leren herkennen van situaties waar bekende modellen een rol spelen, het leren opstellen van modellen (alleen vwo) en het interpreteren van modeluitkomsten in het licht van het gestelde probleem.
Hieronder staat een voorbeeld van een methodeles die door een docente Nederlands op scholengemeenschap De Thij is verrijkt tot een complete taalles waarin de inhoud van de tekst centraal staat.
Modelleren (en modelgebruik) is naast onderzoeken en ontwerpen een van de belangrijke natuurwetenschappelijke werk- en denkwijzen.
Meer informatie over de manieren waarop een leerling met het profielvak BWI kan doorstromen naar het middelbaar beroepsonderwijs (mbo).
Meer informatie over de positie van de gemengde en theoretische leerweg in het onderwijsbestel.
Bij het profiel D&P gaat het bij twee van de vier modulen om het werken voor een opdrachtgever: het organiseren van een activiteit (module 1) of het maken van een multimediaal product (module 4). In dat kader moeten verschillende gesprekken gevoerd worden: eerst een gesprek om de wensen en eisen van de opdrachtgever te inventariseren of te verduidelijken, dan een gesprek over de opbrengst van het vooronderzoek of het voorlopige ontwerp en uiteindelijk nog een gesprek om het product te presenteren.
Op deze pagina vind je alles over formatieve evaluatie, wat je kunt gebruiken als schoolleider of kartrekker om formatief evalueren zichtbaar te maken in de school.