Zoeken
verfijn de resultaten
Op de lerarenopleidingen in Nederland barst het van de onderwijstalenten. Leslie Bordewijk en Almer Hietkamp werden op 5 oktober in Amersfoort gekozen tot Nationale Onderwijstalenten 2022. Ze ontvingen elk 1000 euro prijzengeld en een beeld.
Deze week verscheen in Didactief de special 'De basis op orde' van SLO. De special gaat over heldere kerndoelen en hoe je met basisvaardigheden aan de slag kunt. Met bijdragen van onder andere het team kerndoelen Nederlands, Ebrina Smallegange van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en Robert Chamalaun van vakvereniging Levende Talen Nederlands.
Veel leerlingen verlaten het onderwijs zonder goede beheersing van taal-Nederlands en rekenen-wiskunde. Werken aan de basisvaardigheden taal en rekenen is dagelijkse kost op scholen. In dit artikel komen vier onderwijsexperts aan het woord over de belangrijkste uitdagingen en hoe je daar als school goed mee om kunt gaan.
Wat doe je om de basisvaardigheden taal-Nederlands bij vmbo-leerlingen te versterken? We vragen het aan Stefan Postulart, leraar Nederlands in de bovenbouw van de sector Zorg & Welzijn van het Oranje Nassau College in Zoetermeer.
Teams van leraren, vak- en curriculumexperts, zijn bezig met het actualiseren van de kerndoelen Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Doel: leerlingen beter voorbereiden op vervolgonderwijs en hun plek in de maatschappij. Hoe pakken drie leden van het team kerndoelen Nederlands dit aan?
Vakverenigingen van leraren zijn betrokken bij de actualisatie van de kerndoelen. Vijf vragen aan Ebrina Smallegange (voorzitter Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren) en Robert Chamalaun (voorzitter vakvereniging Levende Talen Nederlands).