Zoeken
verfijn de resultaten
Een examenprogramma is geen onderwijsprogramma. Docenten dienen het examenprogramma - 'het wat' - te vertalen naar de praktijk - 'het hoe' - en er een onderwijsprogramma van te maken.
Welke ruimte hebben vmbo scholen voor het maken van inhoudelijke keuzes en voor de planning van het schoolexamen?
Een visie op toetsing en examinering, in samenhang met de onderwijskundige visie. Zo'n visie op toetsing en examinering beschrijft de bij de school passende kijk op toetsing, schoolexaminering en de borging van de kwaliteit. Daarbij kan een school veel eigen keuzes maken.
Bij het beoordelen van het werk van leerlingen gebruikt de docent een correctievoorschrift. Het vaststellen en vastleggen van de beoordeling gebeurt op een transparante wijze.
Communicatie is belangrijk in beroepssituaties. Voor veel leerlingen is het gebruiken van passende taal lastig.
Wat is de plaats van loopbaanoriëntatie en -begeleiding om het examenprogramma?
LOB moet door de school verantwoord worden in het Plan van Toetsing en Afsluiting (PTA).
Voor een schoolexamen moet een school een Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) vaststellen.