Zoeken
verfijn de resultaten
Als je de uitkomsten van een maatschappijwetenschappelijk onderzoek in de klas presenteert, volgen vaak reacties als ‘Dat wisten ze/we al lang!’ (de open deur wordt ingetrapt), of ‘Dat kan niet kloppen, want bij mij op school/in mijn buurt…’ (het komt niet overeen met de eigen ervaring).
Na de benaderingswijze met invalshoeken is er een nieuw fenomeen in het examenprogramma maatschappijwetenschappen, dat van de paradigma’s. ‘Een paradigma bevat bepaalde theorie-opvattingen en voorschriften van methodologische aard en daarmee ook wat er wordt bestudeerd, wat de onderzoeksvragen zijn en volgens welke regels de antwoorden moeten worden geïnterpreteerd.' Docenten en vakdidactici breken zich het hoofd over hoe leerlingen greep te laten krijgen op deze tradities van sociale wetenschapsbeoefening.
Positieve reacties op de eerste vragen van het havo-piloteindexamen, maar welk verhaal ligt achter de context van de eerste vragen? M&P zocht het uit.
In het kader van de examens van het nieuwe programma maatschappijwetenschappen, doet Cito onderzoek naar het toetsen van hogere denkvaardigheden en de concept-contextbenadering. Op basis van praktijkonderzoek onder leerlingen, onderscheiden Anne Hemker en Michiel Waltman in dit artikel drie beheersingsniveaus in conceptgebruik.