Zoeken
verfijn de resultaten
In het nieuwe examenprogramma bedrijfseconomie, ondernemerschap en financiële zelfredzaamheid is domein H: keuzeonderwerpen toegevoegd. Dit onderdeel van het programma hoort bij het schoolexamen. Bij havo is hier twintig uur voor gereserveerd, bij vwo veertig uur. In dit artikel licht oud-SLO'er Marc den Elzen het domein H verder toe.
In dit artikel bespreekt oud-SLO'er Marc den Elzen het beoogde doel van de vernieuwing van het vak M&O in bedrijfseconomie, ondernemerschap en financiële zelfredzaamheid. Daarbij neemt hij het rapport van de vakvernieuwingscommissie als basis. Wat was en is de missie van de vakvernieuwing? Of wel:
wat is met de vernieuwing beoogd? En wanneer is deze missie geslaagd?
Onlangs verscheen in het internationaal wetenschappelijk tijdschrift ‘Informatica in Education’ een eerste artikel over de inzet van de Leaphy robot in het onderwijs. Stichting Leaphy en SLO werken al een aantal jaren samen aan ontwikkeling en onderzoek van een goedkope zelfbouw robot, genaamd Leaphy.
In hoeverre is het Referentiekader Taal en Rekenen een bruikbaar instrument voor de onderwijspraktijk? In opdracht van het ministerie van OCW evalueerden curriculumexperts van SLO samen met onderzoekers van ResearchNed en Expertisecentrum Nederlands het Referentiekader. Zij maakten voor het eerst de balans op en constateerden verschillende aanbevelingen en verbeterpunten.
Leerlingen die onvoldoende basisvaardigheden hebben, krijgen problemen in het (vervolg)onderwijs en bij hun latere functioneren in de maatschappij. Dat is zorgelijk, vindt ook SLO. Dit najaar komt SLO met een online platform om leraren, schoolleiders en bestuurders handreikingen te bieden bij het versterken van basisvaardigheden van leerlingen.