Zoeken
verfijn de resultaten
De Dag van de Leraar, hét moment om docenten in de schijnwerpers te zetten. De Nationale Onderwijsweek, SLO en Beeld & Geluid vierden dat met de bekendmaking van de jaarlijkse Nationale Onderwijstalenten.
Hoe kun je binnen jouw school aan de slag met het versterken van de basisvaardigheden burgerschap? Op het platform basisvaardigheden vind je nu factsheets voor po en vo, een stappenplan en adviezen voor de basisvaardigheden burgerschap.
Digitale geletterdheid is een relatief nieuw leergebied. Het gaat om het verwerven van kennis over digitale technologie, het kritisch en (zelf)bewust gebruik ervan en het inschatten van kansen en risico’s. Maar wat is er bekend uit onderzoek? Met welke vaardigheden kun je nu al aan de slag? En hoe versterk je de digitale basisvaardigheden van je leerlingen?
Er is subsidie en ondersteuning beschikbaar voor pilotscholen van de praktijkgerichte programma's voor het havo.
Hoe voer je in je lessen gesprekken die de taal-, denk- en kennisontwikkeling van leerlingen stimuleren? Hoe verbind je die gesprekken betekenisvol aan lezen, schrijven, taalbeschouwing en burgerschap? Hoe zet je daarbij rijke teksten in en benut je de kracht van meertaligheid? De voorbeeldmatige lessenseries ‘Wat een talent’ voor het po en ‘Zeg het met gebaren’ voor het vo laten dat zien.
Maak kennis met de conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde. Meld je nu aan voor een van de regiobijeenkomsten en praat mee.
Veel jongeren volgen sociale media-accounts die internationale conflicten bespreken. Het gaat dan bijvoorbeeld over het Midden-Oosten of de situatie in Oekraïne. Wie kritisch kijkt, ziet dat veel van dergelijke accounts informatie uit de context halen of belichten vanuit één bepaalde invalshoek. Informatie wordt zo (al dan niet bewust) geframed. In een informatiesamenleving, waarin vrijwel iedereen continu toegang heeft tot informatie, zijn kritische informatievaardigheden dan ook van groot belang.
De handreiking Primaire bronnen bij geschiedenis baseert zich op de principes van taalgericht vakonderwijs en biedt handvatten om expliciet aandacht te besteden aan de lees-, schrijf- en mondelinge taalvaardigheid van leerlingen. De drie bijbehorende lessenseries zijn voorbeeldmatig en kant-en-klaar te gebruiken.