Zoeken
verfijn de resultaten
aantal resultaten: 12667
In het onderwijs van de toekomst mogen digitale vaardigheden niet ontbreken. Allard Strijker, leerplanontwikkelaar bij SLO, vindt het belangrijk dat we met elkaar bewust kijken naar de consequenties van de razendsnelle digitale ontwikkelingen die nu plaatsvinden. Het is de uitdaging voor het onderwijs om antwoorden te vinden op de vraag wat alle leerlingen in die context moeten leren.
16 oktober 2017
De vragenbank van de International Junior Science Olympiad (IJSO) is online. Deze nieuwe website vol oefenopgaven heeft een dubbele functie. Enerzijds stimuleert en ondersteunt het scholieren bij hun deelname aan de voorrondes en hoofdrondes van de IJSO, anderzijds zijn de vragen natuurkunde, biologie en scheikunde zeer geschikt voor docenten om te gebruiken voor het opstellen van toetsen.
9 oktober 2017
Inzicht in hun leerproces motiveert leerlingen. Maar dan moet je wel weten waar je precies naartoe werkt. Voor rekenen/wiskunde zijn er nu tussendoelen: handig bij formatief evalueren.
28 mei 2018
Jongeren publiceren vaak foto's en video's van zichzelf of van anderen, maar zijn zich nog niet bewust van de consequenties. Hoe kunnen we ICT gebruiken om leerlingen te leren nadenken, organiseren, communiceren en samenwerken? In het onderwijs van de toekomst verdient digitale geletterdheid een prominente plaats. Samen met scholen ontwikkelt SLO een doorlopende leerlijn po-vo digitale geletterdheid. Er is een leerplankader met inhouden en doelen.
28 mei 2018
De huidige toetscultuur, met zijn vaste meetmomenten in harde cijfers vastgelegd, knelt bij ontwikkelingen als gepersonaliseerd leren en maatwerk. Steeds meer leraren zoeken naar nieuwe manieren om leerlingen meer verantwoordelijk maken voor hun eigen leerproces door verschillende vormen van formatief evalueren in te zetten. Hoe kan die ontwikkeling breder worden getrokken in de school, naar schoolleiding, lerarenteams, leerlingen en ouders? Door van elkaar te leren en kleine stappen te zetten in een proces van cultuurverandering, vinden de deelnemende docenten aan de startbijeenkomsten Toetsen om te leren.
12 januari 2017