Zoeken
verfijn de resultaten
Goed onderwijs – ook in de basisvaardigheden – begint met het afstemmen van toetsing op het curriculum. Dat vraagt wel wat van scholen, vertellen curriculumontwikkelaar Anne-Christien Tammes (SLO) en toetsexpert Dominique Sluijsmans.
Wat doe je om de basisvaardigheden rekenen bij basisschoolleerlingen te versterken? We vragen het aan Marjolein Fekkes, leerkracht van groep 4 en rekenspecialist van IKC Willem Alexander in Leeuwarden.
In deze tijd vol maatschappelijke uitdagingen zijn er zorgen over de aandacht voor Wetenschap & Technologie op basisscholen. Door het oplopende lerarentekort, uitval van leraren en lessen in coronatijd, focus op basisvaardigheden en nieuwe leergebieden als burgerschap en digitale geletterdheid, zijn er simpelweg zorgen over de tijd, aandacht en mankracht voor W&T. Hoe staat het met het W&T in het po? SLO brengt ontwikkelingen in kaart
SLO deed een leermiddelenanalyse naar hoe creatief omgaan met taal, schrijfvaardigheid en kennis over taal zijn uitgewerkt in lesmethoden taal en Nederlands. In dit artikel uit Levende Talen Magazine staan de belangrijkste inzichten en bevindingen over experimenteren met taal, inclusief een aantal concrete voorbeelden voor in de klas.
Bewegen samen regelen, hoe ziet dit eruit in de praktijk? Het artikel ‘Samen bewegen regelen: methodische regelknoppen’ is onderdeel van een reeks topic-artikelen in het LO magazine. In dit artikel worden drie regelthema’s (drie A’s) uitgewerkt aan de hand van drie praktijkvoorbeelden: Arrangeren bij verspringen, Assisteren bij acrogym en Afspreken bij politie & boefje. We beschrijven hoe je, door te draaien aan de regelknoppen, het regelen makkelijker of moeilijker kan maken voor leerlingen.
Vertegenwoordigers van de KVLO, ALO’s, pabo en SLO schrijven samen aan het boek ‘Samen bewegen regelen in het basisonderwijs’, dat eind april 2023 wordt gepresenteerd. Het boek biedt een onderwijskundig kader voor een bewuste aanpak van het doeldomein samen bewegen regelen.