Zoeken
verfijn de resultaten
Overzicht van te peilen inhouden voor het leergebied Mens & Natuur, gebaseerd op de wettelijk voorgeschreven kerndoelen (beoogd curriculum). Daarnaast zijn zowel uitwerkingen en actuele zaken (uitgevoerd curriculum) als onderzoeksresultaten naar leeropbrengsten (gerealiseerd curriculum) meegenomen. Het resultaat is een tabel met te peilen inhouden, die aan het veld is voorgelegd. De Inspectie van het Onderwijs gebruikt deze domeinbeschrijving voor het toekomstige peilingsonderzoek.
Om een beeld te krijgen van de kennis en vaardigheden van leerlingen aan het einde van leerjaar 2 bij rekenen en wiskunde, voert de Inspectie van het Onderwijs in 2023 een peilingsonderzoek uit. Deze domeinbeschrijving vormt de basis voor dit geplande peilingsonderzoek. In deze domeinbeschrijving is opgenomen wat de wettelijke eisen zijn voor de inhoud van het vak rekenen en wiskunde en wat bekend is over de stand van zaken van dit domein.
Domeinbeschrijving geeft overzicht van hoe het curriculum voor kunstzinnige oriëntatie eruitziet, om vanuit dat overzicht te komen tot inhouden die gepeild moeten worden. In 2024 voert de Inspectie een peilingsonderzoek uit onder scholen in het primair onderwijs.
Om goed over het curriculum te kunnen praten, zijn gemeenschappelijke begrippen nodig. In deze publicatie worden de belangrijkste curriculumgerelateerde begrippen gedefinieerd.
Peil.onderwijs brengt kennis, vaardigheden en houding van leerlingen aan het einde van leerjaar 2 in het praktijkonderwijs, vmbo, havo en vwo in kaart. Deze domeinbeschrijving beschrijft het domein schrijfvaardigheid, een van de taaldomeinen binnen het vak Nederlands.
Peil.onderwijs brengt kennis, vaardigheden en houding van leerlingen in kaart. Deze domeinbeschrijving beschrijft het domein leesvaardigheid in het basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs.
Conceptexamenprogramma beschrijft domeinen, subdomeinen en eindtermen voor het beroepsgericht programma Economie & Ondernemen in het vmbo.
Beschrijft de relevante en actuele ontwikkelingen voor bewegen en sport in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs.
Beschrijft de relevante en actuele ontwikkelingen voor mens en maatschappij in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs.
Beschrijft de relevante en actuele ontwikkelingen voor kunst en cultuur in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs.