Zoeken
verfijn de resultaten
Dit proefschrift analyseert de voortgang van het leren van breuken van groep 6 van het primair onderwijs tot en met klas 3 van havo en vwo.
Sinds begin dit jaar test SLO speciale leerdoelkaarten voor 10-14 onderwijs. Op steeds meer scholen groeit de behoefte leerlingen in het eigen tempo de overstap van primair naar voortgezet onderwijs te laten maken, zodat dit soepeler verloopt en de niveaukeuze zo nodig kan worden uitgesteld. 10-14 leerdoelkaarten kunnen positief bijdragen aan een doorlopende leerlijn van po naar vo en leggen het eigenaarschap van het onderwijs veel meer bij de leerling, is de ervaring van SLO-leerplanontwikkelaars Maaike Rodenboog en Suzanne Sjoers.
Met diverse partners werkt SLO aan een nieuwe leerweg voor het vmbo. Een belangrijke vernieuwing daarin is het opnemen van een praktijkgerichte component voor alle leerlingen, ongeacht hun doorstroomwensen. Vooruitlopend op de invoering van een nieuwe leerweg ging CSG De Heemgaard in Apeldoorn zelfstandig al van start met het vormgeven van een praktijkgerichte component. De school heeft daarbij de hulp van SLO ingeroepen. Een ervaringsverhaal.
Iedereen is gebaat bij de juiste student op de juiste plek. In de eerste plaats de student zelf, maar ook onderwijsinstelling en samenleving hebben profijt van een juiste studiekeuze. SLO verzamelde inspirerende voorbeelden uit de praktijk en stelt deze good practices via de site beschikbaar.
Welke mogelijkheden zijn er binnen het huidige curriculum om als school/vaksectie te werken aan een betere aansluiting havo-hbo? Het is een vraag die we als docent/opleider niet van nature stellen: het havodiploma zelf biedt immers toegang tot het hbo en dan is het aan de leerling zelf om zich daar tot een startbekwame professional te ontwikkelen. Het feit dat in 2017 van de havoleerlingen na 1 jaar hbo 12% uitviel en 22,2% na 1 jaar van studie wisselde, vraagt toch om verder te kijken. In dit artikel beschrijft oud-SLO’er Marc den Elzen, vanuit havo-perspectief, een aantal bruikbare schoolinitiatieven die SLO in kaart heeft gebracht met daarbij relevante verwijzingen naar tools en websites.
Meer dan een op de drie oud havoleerlingen switchte of stopte in 2018 na een jaar met een hbo-studie in de sector economie . Dat is een hoger percentage dan bij andere hbo-sectoren. Kan een betere loopbaanoriëntatie en -begeleiding bij de vakken economie en bedrijfseconomie leerlingen helpen bij hun studiekeuze? Wat kun je doen als docent?