Zoeken
verfijn de resultaten
In het project Digitalisering curriculum staat de digitale weergave van de doelen van het Nederlandse curriculum voor primair onderwijs en voortgezet onderwijs centraal, in een doorlopende leerlijn. Het gaat hierbij zowel om de database met doelen, als de bijbehorende website: Leerplan in Beeld. Naast de wettelijke doelen staan er ook richtinggevende uitwerkingen zoals tussendoelen en leerdoelkaarten op de website en in de database.
In dit boek gaan diverse ervaringsdeskundigen in op de voor- en nadelen van het gebruik van deze technologische middelen binnen bewegingsonderwijs.
ruim zestig verschillende werkvormen die jouw lessen dynamischer en efficiënter maken
Hoe kies, beoordeel of maak je digitaal leermateriaal waar leerlingen daadwerkelijk van leren? En hoe herken je het uit het almaar groeiende aanbod?
Je leest hier meer over welke toepassingen beschikbaar zijn voor het vreemdetalenonderwijs. Hoe nieuwe media taalleerprocessen optimaliseren.
Verzameling van 60 prikkelende taalactiviteiten van 5 tot 15 minuten die kunnen worden ingezet om de groep snel op te frissen.
Hoe geef je goed leesonderwijs vorm in het vmbo? Hoe zorg je voor een aantrekkelijk boekenaanbod voor je leerlingen? Is dat echt alleen een taak voor de leraar Nederlands? Welke rol spelen de leraren van andere vakken, de directie en ouders? Vanwege deze en nog veel meer vragen lanceerden Stichting Lezen en SLO tijdens een feestelijke
bijeenkomst dit voorjaar de website Lezeninhetvmbo.nl. Lezeninhetvmbo.nl is een website die leraren en schoolleiders in het vmbo ondersteunt bij het realiseren van goed leesonderwijs en leesbeleid.
“Als leraar ga je er vaak vanuit dat kinderen een hoop weten en kennen, maar is dat ook zo?” begint Willeke Rol, ECHA-specialist hoogbegaafd, eigenaar Bright Kids en projectbegeleider meer-en hoogbegaafdheid op OBS Het Atelier, “Het signaleren van een kleuter met een voorsprong of achterstand wordt pas echt duidelijk met deze intakevragenlijst.” De vragenlijst is ontwikkeld door SLO, en geanalyseerd en constant verbeterd met behulp van experts, zoals Willeke. “Het is belangrijk dat kinderen gezien worden.”
Digitale technologie speelt een steeds grotere rol in ons leven. Zo’n belangrijke rol dat het van invloed is op onze gezondheid. Zowel positief, als negatief. Het is de kunst daar een goede balans in te vinden. Allard Strijker, leerplanontwikkelaar digitale geletterdheid en digitalisering bij SLO, ziet een duidelijke taak voor het onderwijs om kinderen en jongeren daarin te begeleiden.