Zoeken
verfijn de resultaten
Deze gespreksplaat kan worden gebruikt voor een gesprek over hoe jongeren de ontwikkeling van hun talenten nu ervaren en wat ze daarin nodig hebben.
“Als leraar ga je er vaak vanuit dat kinderen een hoop weten en kennen, maar is dat ook zo?” begint Willeke Rol, ECHA-specialist hoogbegaafd, eigenaar Bright Kids en projectbegeleider meer-en hoogbegaafdheid op OBS Het Atelier, “Het signaleren van een kleuter met een voorsprong of achterstand wordt pas echt duidelijk met deze intakevragenlijst.” De vragenlijst is ontwikkeld door SLO, en geanalyseerd en constant verbeterd met behulp van experts, zoals Willeke. “Het is belangrijk dat kinderen gezien worden.”
Deze handreiking is een hulpmiddel voor scholen bij het opzetten en uitvoeren van een overgangsjaar tussen het primair en het voortgezet onderwijs voor leerlingen die het po in minder dan acht jaar doorlopen hebben. Zo'n overgangsjaar is specifiek bedoeld voor leerlingen die eraan toe zijn om het po te verlaten, maar nog niet helemaal klaar zijn voor het vo. De handreiking gaat in op zowel de organisatie als op het curriculum van het overgangsjaar.
Je wilt aan de slag met maatwerk bieden aan je leerlingen, maar hoe doe je dat?
Hier vind je hulpmiddelen en achtergrondinformatie over maatwerk zoals versnellen, verrijken, differentiatie om gelijk mee aan de slag gaan.
Op deze themapagina vindt je informatie, tips, hulpmiddelen voor de begaafde leerling.
Dit thema gaat over hoe je bij Rekenen & Wiskunde om kan gaan met verschillen in leerbehoeften van je leerlingen.