Zoeken
verfijn de resultaten
Kerndoelen worden vastgesteld voor het primair onderwijs en voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Er is een verbijzondering van reguliere kerndoelen voor het speciaal onderwijs (so). Kerndoelen zijn vastgelegd in wet- en regelgeving (AMvB). Kerndoelen zijn de formele opdracht van de overheid aan de school en zijn bedoeld als instrument voor curriculum- en onderwijsontwikkeling. De geactualiseerde kerndoelen beschrijven waar leerlingen mee in aanraking moeten komen, welke inspanning er van hen wordt verwacht met het oog op kennis en ervaringen en wat ze uiteindelijk moeten beheersen. Kerndoelen beschrijven geen leerstof per schooljaar en schrijven geen vorm van pedagogiek, didactiek of onderwijstijd voor.
SLO leverde in september 2024 de set definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde op.
Begin maart 2024 leverde SLO de conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid op. De conceptkerndoelen voor de overige leergebieden volgen in november 2024.
Er is veel aandacht voor het versterken van basisvaardigheden van leerlingen. Als leerlingen de basisvaardigheden onvoldoende beheersen, worden ze geconfronteerd met problemen in het (vervolg)onderwijs en het functioneren in de maatschappij. Basisvaardigheden moeten ook structureel goed omschreven staan in het curriculum. Daarom zijn in opdracht van het ministerie va OCW eerst de kerndoelen geactualiseerd van leergebieden die een duidelijke relatie hebben met de basisvaardigheden. Het gaat om de bestaande leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde, en daarnaast burgerschap en digitale geletterdheid waar op dit moment nog geen samenhangende sets kerndoelen voor zijn.
In 2022 begon de actualisatie met de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. In 2023 volgde ook de opdracht om de kerndoelen van de vijf andere leergebieden te actualiseren: mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen.
De actualisatie van de kerndoelen start met een fase van ontwikkelen. Hierin worden conceptkerndoelen ontwikkeld. Dit duurt ongeveer 12 maanden. Daarna komt de actualisatie in een nieuwe fase, waarin we met scholen in gesprek gaan over de bruikbaarheid van de conceptkerndoelen in de onderwijspraktijk. Deze fase duurt 12 tot 18 maanden. Daarna draagt SLO de definitieve conceptkerndoelen over aan het ministerie van OCW. Het ministerie is vervolgens verantwoordelijk voor de vervolgstappen, zoals het vastleggen van de geactualiseerde kerndoelen in de wet.
Ja, SLO is bezig met een advies over de toekomst van het Referentiekader voor het primair en voortgezet onderwijs.
SLO vindt het belangrijk dat de actualisatie van de kerndoelen voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs op een verantwoorde wijze gebeurt. Per leergebied is daarom een team samengesteld. Deze teams bestonden uit leraren po, leraren onderbouw vo, vakexperts en curriculumexperts. Stap voor stap werkten zij samen toe naar conceptkerndoelen.
De conceptkerndoelen zijn geordend in negen leergebieden. Hoe scholen de kerndoelen onderwijzen en binnen welke leergebieden of vakken dat gebeurt, kunnen de scholen zelf beslissen. De nieuwe generatie kerndoelen beschrijven in ieder geval waar leerlingen mee in aanraking moeten komen, welke inspanning er van hen wordt verwacht met het oog op kennis en ervaringen en wat ze uiteindelijk moeten beheersen.