Zoeken
verfijn de resultaten
Coachen op taal is bedoeld om docenten te helpen bij het samen werken aan een taalgerichte didactiek: hoe help je leerlingen een vaktaal te leren. In de brochure is een korte introductie over taalgerichte didactiek te vinden evenals drie werkwijzen voor het ontwikkelen van vaardigheden die een docent nodig heeft bij het taalgericht lesgeven.
Bij de brochure hoort een dvd met lesfragmenten. Deze is helaas niet meer te bekijken. Wel zijn in de brochure beschrijvingen van de fragmenten opgenomen.
De huidige vakkenstructuur wiskunde op de havo en in het vwo levert een aantal nadelen op voor leerlingen, leraren, decanen, schoolleiders en medewerkers van vervolgopleidingen. Zo concludeerden eerder de Nederlandse Vereniging voor Wiskundeleraren, de commissie Onderwijs van Platform Wiskunde Nederland en de Commissie Toekomst Wiskundeonderwijs. Naar aanleiding hiervan hebben de NvvW en SLO de knelpunten van de huidige vakkenstructuur geïnventariseerd.
De huidige vakkenstructuur wiskunde op de havo en in het vwo levert een aantal nadelen op voor leerlingen, leraren, decanen, schoolleiders en medewerkers van vervolgopleidingen. Zo concludeerden eerder de Nederlandse Vereniging voor Wiskundeleraren, de commissie Onderwijs van Platform Wiskunde Nederland en de Commissie Toekomst Wiskundeonderwijs. Naar aanleiding hiervan hebben de NvvW en SLO de knelpunten van de huidige vakkenstructuur geïnventariseerd. Dit zijn bijlagen bij het rapport.
Geschiedenis is een talig vak en stelt hoge eisen aan de taalvaardigheid van leerlingen. Juist de taalvaardigheid van Nederlandse leerlingen is de afgelopen jaren een groot punt van zorg. Aandacht voor taal in het geschiedenisonderwijs helpt leerlingen bij het omgaan met primaire bronnen en historisch redeneren.
Deze handreiking baseert zich op de principes van taalgericht vakonderwijs en biedt handvatten om leerlingen te ondersteunen bij het lezen van en het schrijven en in gesprek gaan over primaire bronnen.
De drie bijbehorende voorbeeldmatige lessenseries zijn vanuit de handreiking te downloaden en kant-en-klaar te gebruiken.
Op deze plek vind je informatie over doelen, kaders en leerplankundige ontwikkelingen rond de klassieke talen.
Genredidactiek staat voor een onderwijsaanpak waarin leerlingen systematisch vertrouwd gemaakt worden met de communicatieve en conceptuele werking van teksten. Het uiteindelijk doel is dat leerlingen zelfstandig alle onderwijsrelevante teksttypen kunnen lezen en schrijven.