Zoeken
verfijn de resultaten
Welke ruimte hebben vmbo scholen voor het maken van inhoudelijke keuzes en voor de planning van het schoolexamen?
Een visie op toetsing en examinering, in samenhang met de onderwijskundige visie. Zo'n visie op toetsing en examinering beschrijft de bij de school passende kijk op toetsing, schoolexaminering en de borging van de kwaliteit. Daarbij kan een school veel eigen keuzes maken.
Het schoolexamen heeft een afsluitend karakter. Het toetst onderdelen van de examenprogramma's op 'eindniveau'.
Elke schoolexamentoets (SE-toets) is van goede kwaliteit. Daarom moet elke SE-toets ontwikkeld, afgenomen en beoordeeld worden conform gestelde kwaliteitseisen in de school. Denk aan validiteit, betrouwbaarheid, uitvoerbaarheid en transparantie.
Een schoolexamentoets is een afsluitende toets. De leerlingen laten zien waartoe zij in staat zijn. Tijdens de toetsafname is dus sprake van een examensituatie en geen onderwijssituatie
Voor het krijgen van een zo volledig mogelijk beeld van de kwaliteit van het schoolexamen wordt gekeken naar zowel het schoolexamen als geheel als naar de afzonderlijke toetsen van het schoolexamen.
Communicatie is belangrijk in beroepssituaties. Voor veel leerlingen is het gebruiken van passende taal lastig.
Gespreksvaardigheid is binnen het profiel Horeca, Bakkerij en recreatie (HBR) erg belangrijk, vooral bij de profielmodulen Gastheerschap en Recreatie.