Zoeken
verfijn de resultaten
In Domein A staat de kunstervaring van de leerling centraal. Aan de hand van een aantal vragen wordt deze ervaring verkend.
CKV brengt de leerling in contact met kunstuitingen in levensechte, professionele contexten zodat hij de hedendaagse wereld van de kunsten ervaart.
Bij de stofomschrijving in het nieuwe examenprogramma CKV is gebruik gemaakt van zogenoemde dimensies. Deze dimensies, het zijn er elf, zijn disciplineoverstijgende onderwerpen die aspecten van het artistieke proces (productie, bemiddeling, receptie en reflectie van kunst) uitlichten.
In Domein C onderzoeken leerlingen, alleen of met medeleerlingen, (een aspect van) een artistiek creatief proces. Een artistiek proces omvat de productie, bemiddeling, receptie en verwerking van kunstuitingen.
Het nieuwe examenprogramma CKV wordt afgesloten met een cijfer dat deel uitmaakt van het combinatiecijfer.
Domein D is een verbindend domein. Het reflecteren is onderdeel van een doorlopend proces en komt in alle domeinen aan bod.
Deze handreiking voor het schoolexamen hoort bij de examenprogramma's scheikunde havo en vwo, die in augustus 2013 van kracht zijn geworden in de tweede fase van het voortgezet onderwijs.
Het eindexamen voor de beroepsgerichte vakken in het vmbo bestaat uit een centraal schriftelijk praktisch examen (CSPE) en een schoolexamen (SE).