Zoeken
verfijn de resultaten
Hier worden diverse bronnen weergegeven voor optimalisatie van (een onderdeel van) het LOB-programma.
Ter inspiratie een niet uitputtende lijst met reflectieve werkvormen, als aanvulling op de reflectiegesprekken of ter ondersteuning daarvan.
In navolging van de vernieuwingen van de examenprogramma’s voor natuurkunde, scheikunde, biologie, NLT en economie is gekozen voor de concept-contextbenadering. Deze benaderingswijze biedt structuur en ordening bij de inrichting van een nieuw examenprogramma en tevens mogelijkheden om overladenheid en versnippering te verminderen.
Er is een duidelijk onderscheid tussen het havo- en het vwo curriculum. Dat is onder andere gerealiseerd door in de vwo syllabus voor abstractere contexten te kiezen.
Bij de behandeling van een domein bestaat de keuze om eerst de betreffende concepten te behandelen, waarna de context aan de orde komt.
Maatschappijwetenschappen maakt de verbinding tussen voortgezet en hoger onderwijs met name voor de gammavakken aanzienlijk makkelijker.
Vanaf 2011 hebben veertien pilotscholen gewerkt met het nieuwe programma van maatschappijwetenschappen.