Zoeken
verfijn de resultaten
De school en de leerlingen, krijgen de mogelijkheid om activiteiten te kiezen die goed passen bij de regionale bewegingscultuur en de voorkeuren van leerlingen. Hiermee wordt een geleidelijke overgang naar een bewuste eigen keuze na de schoolperiode door de leerlingen bewerkstelligd.
Op grond van het bovengenoemde programma onderscheiden we vier varianten van een PTA voor lichamelijke opvoeding voor vmbo 3/4. U kunt deze voorbeelden hiernaast downloaden.
In de traditie van de lichamelijke opvoeding is ten aanzien van toetsen en beoordelen te veel aandacht uitgegaan naar het beoordelen van het prestatieniveau op het gebied van de bewegingsvaardigheid van de leerlingen. Bewegingsonderwijs moet leerlingen helpen een verstandige en positieve keuze te maken voor 'zelfstandige, verantwoorde, perspectiefrijke en blijvende deelname aan de bewegingscultuur'. Een bepaalde mate van bewegingsbekwaamheid is daarvoor onontbeerlijk, zeker. Dus wordt een belangrijk deel van de onderwijstijd besteed aan het zich beter eigen leren maken van een breed scala aan bewegingsactiviteiten. Zeker in bovenbouw vo is het echter minstens zo belangrijk dat de leerling zichzelf afvraagt wat voor hem of haar verantwoorde en perspectiefrijke deelname aan bewegingscultuur inhoudt. Deels gaat het daarbij om het leggen van dat verband via reflectie.
De functie van het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) is dat de leerling, de docent, de school en eventueel ouders een overzicht hebben over wat en hoe er wordt afgesloten bij het vak LO in bovenbouw vmbo. In de vierde variant PTA als portfolio sluiten de leerlingen hun handelingsdeel af tijdens de lessen LO.
Samenhang in het curriculum kent verschillende verschijningsvormen. Die vormen van samenhang manifesteren zich op het schoolniveau, maar ze kunnen gestimuleerd (of belemmerd) worden door landelijke kaders.
Deze pagina toont voor de verschillende vormen van samenhang enkele voorbeelden, in de vorm van thematische scholennetwerken, scenario's, leerplankaders of gemeenschappelijke domeinen in examenprogramma's.
Scholen kunnen uiteenlopende keuzes maken voor de inrichting van hun onderwijsaanbod.