Zoeken
verfijn de resultaten
Op IKC de Bosmark herontwerpen leerkrachten hun lessen om formatief evalueren in te bedden in hun lespraktijk. Dat gebeurt aan de hand van een denkraam, als hulpmiddel om de vijf fasen van formatief evalueren te expliciteren.
Leerlingen gaan met elkaar na wat de succescriteria zijn om tot een uitslag van een ruimtefiguur te komen. Vervolgens maken zij zelf een uitslag van een ruimtefiguur.
In dit document vind je een intervisiewerkvorm om met collega’s binnen de school/scholen intervisie te organiseren over de aanpak om formatief evalueren een structurele plek te geven.
Deze werkvorm is een hulpmiddel voor leraren om na te gaan welke vervolgacties in fase 5 (HOE) je kunt inzetten passend bij het in fase 3 geanalyseerde probleem (WAT). De werkvorm laat je nadenken over WAT precies het leerprobleem is bij jouw leerling(en) in jouw les en HOE jij daar dan met een passende vervolgstap op kunt inspelen (fase 5).
Deze werkvorm is een hulpmiddel voor leraren om na te gaan welke vervolgacties in fase 5 (HOE) je kunt inzetten passend bij het in fase 3 geanalyseerde probleem (WAT). De werkvorm laat je nadenken over WAT precies het leerprobleem is bij jouw leerling(en) in jouw les en HOE jij daar dan met een passende vervolgstap op kunt inspelen (fase 5).
Dit lesvoorbeeld, wiskunde - grafieken tekenen, laat zien hoe je een set van opgaven in je lesmethode formatief kunt gebruiken om succescriteria te verhelderen en aan te vullen, in interactie leerlingreacties verzamelen en leerling een rol te geven bij het analyseren van de leerlingreacties en hen zelf te laten nadenken over een passende vervolgactie.
In deze beschrijving laten we zien hoe een Engelse les, waarin leerlingen hun gespreksvaardigheid oefenen formatief is vormgegeven.
Deze werkvorm beschrijft een handige professionaliseringsaanpak om met je collega’s je kennis, lessen en ervaringen te delen.
Renske Valk zet alle inspirerende inhouden, tips en tricks van de 4e conferentie ‘Formatief evalueren’ op een rij.