Zoeken
verfijn de resultaten
Met deze opstroommodule bereiden leerlingen van de vmbo-theoretische leerweg zich degelijk voor op een opstroom naar havo 4. Zij maken kennis met een aanpak en een leerstof die in het verlengde ligt van de examenprogramma’s tweede fase. Zij kunnen van zichzelf constateren of zij er affiniteit mee hebben en of zij de capaciteiten hebben voor die vormen van wiskunde.
SLO heeft in samenwerking met de vmbo-scholen van de roc's van Amsterdam, een leerlijn schrijfvaardigheid uitgezet. Deze publicatie bevat een voorbeeld van een opdrachtenlijn voor schrijven van niveau 1F naar niveau 2F van het Referentiekader taal en rekenen. Dit voorbeeld is tot stand gekomen door vier schrijfopdrachten van verschillende leerlingen te analyseren. Deze analyse geeft belangrijke informatie over wat er aan de schrijfproducten verbeterd kan worden. Hulpmiddel hierbij is een checklist die de docent kan gebruiken bij het optimaliseren van het didactische proces.
In het Nederlandse onderwijssysteem wordt relatief vroeg geselecteerd in het voortgezet onderwijs. Dit systeem van vroege selectie werkt vooral in het nadeel van leerlingen die wel het leerpotentieel hebben, maar dat op het moment van selectie nog onvoldoende zichtbaar kunnen maken. Geschat wordt dat twintig procent van de leerlingen onderpresteert. Een alternatief model zou zijn om leerlingen langer gemeenschappelijk onderwijs te bieden. Dit model van 'comprehensive education', waarbij leerlingen in heterogene groepen een gemeenschappelijk curriculum volgen, wordt gehanteerd in verschillende Europese landen. Deze verkenning beschrijft ervaringen die er in het buitenland zijn met het langer bij elkaar houden van leerlingen in het voortgezet onderwijs, welke modellen deze landen hanteren bij het inrichten van het onderwijs en hoe er wordt omgegaan met heterogene groepen