Zoeken
verfijn de resultaten
Aan de systeemdynamica1 is een grafische modelleertaal ontleend, waarmee verbanden tussen grootheden kunnen worden gemodelleerd.
Bij modelleeromgevingen wordt onderscheid gemaakt tussen 'tekstgebaseerde' en 'grafische' omgevingen. In de leeromgeving Coach kan een model zowel in tekstmodus als in grafische modus opgesteld worden. Modellus accepteert wiskundige formules. SimSketch en Stagecast Creator zijn grafische modelleertools
Modelleren wordt in veel lesmethoden geïntroduceerd bij het onderwerp Kracht en Beweging.1 Leerlingen zijn door de lessen over kinematica bekend met bewegingen en de grafische weergave daarvan.
Dit model staat aan de basis van de stapsgewijze berekening van bewegingen, oorspronkelijk bedacht door Isaac Newton.
In dit model verandert de snelheid ten gevolge van een constante versnelling. De verandering in de snelheid wordt eerst berekend, waarna de nieuwe snelheid gebruikt wordt om de verandering van de plaats te berekenen.
In dit algemene dynamische model wordt de tweede wet van Newton recursief geïmplementeerd voor een gegeven resultante kracht Fres, d.w.z. de som van alle krachten, beschouwd als vectoren, die in een gegeven situatie optreden. De resultante kracht kan afhangen van de plaats en/of de snelheid.
In dit voorbeeld van een dynamisch model levert een fietser een constante spierkracht Fs maar er is ook een snelheids-afhankelijke tegenwerkende kracht Fw ten gevolge van de luchtweerstand.
In dit model wordt de verticale val van een voorwerp met een grote luchtweerstand gemodelleerd. Een voorbeeld is de pluimbal ofwel de shuttle zoals die gebruikt wordt in het badmintonspel.
In het parachutemodel wordt de valbeweging met een variabele luchtweerstand gemodelleerd met behulp van een 'Als-Dan'-functie.