Zoeken
verfijn de resultaten
Basisschool De Regenboog in Schijndel inventariseerde waar leerlingen tegenaan lopen bij de basisvaardigheden taal en rekenen. Het lerarenteam formuleerde vervolgens zijn visie op het versterken van deze basisvaardigheden en bepaalde de benodigde aanpak om de gestelde doelen te bereiken. Een prima werkwijze, vindt SLO.
Evidence-informed lesgeven. Lesgeven aan de hand
van aanpakken die gebaseerd zijn op wat de wetenschap als effectief heeft aangewezen. Voorstanders willen dat het onderwijs zich richt naar bewezen instructiemethoden en werkende leerstrategieën. Anderen echter vrezen dat evidence-informed lesgeven het onderwijs verschraalt. Leerlingen worden via een smal maar effectief pad naar een diploma geloodst en hun nieuwsgierigheid wordt nauwelijks meer geprikkeld.
Dat burgerschapsonderwijs belangrijk is, daarover is menig onderwijsprofessional het eens. Toch krijgt burgerschap op heel wat scholen nog onvoldoende vorm, terwijl de vrijblijvendheid er met de wet uit 2021 uit is. Wat staat scholen te doen? Luuk Kampman, curriculumontwikkelaar bij SLO, legt het uit aan de hand van zes belangrijke vragen.
Op de lerarenopleidingen in Nederland barst het van de onderwijstalenten. Leslie Bordewijk en Almer Hietkamp werden op 5 oktober in Amersfoort gekozen tot Nationale Onderwijstalenten 2022. Ze ontvingen elk 1000 euro prijzengeld en een beeld.
Veel leerlingen verlaten het onderwijs zonder goede beheersing van taal-Nederlands en rekenen-wiskunde. Werken aan de basisvaardigheden taal en rekenen is dagelijkse kost op scholen. In dit artikel komen vier onderwijsexperts aan het woord over de belangrijkste uitdagingen en hoe je daar als school goed mee om kunt gaan.
Wat doe je om de basisvaardigheden taal-Nederlands bij vmbo-leerlingen te versterken? We vragen het aan Stefan Postulart, leraar Nederlands in de bovenbouw van de sector Zorg & Welzijn van het Oranje Nassau College in Zoetermeer.
Goed onderwijs – ook in de basisvaardigheden – begint met het afstemmen van toetsing op het curriculum. Dat vraagt wel wat van scholen, vertellen curriculumontwikkelaar Anne-Christien Tammes (SLO) en toetsexpert Dominique Sluijsmans.
SLO deed een leermiddelenanalyse naar hoe creatief omgaan met taal, schrijfvaardigheid en kennis over taal zijn uitgewerkt in lesmethoden taal en Nederlands. In dit artikel uit Levende Talen Magazine staan de belangrijkste inzichten en bevindingen over experimenteren met taal, inclusief een aantal concrete voorbeelden voor in de klas.
Het leergebied B&S is volop in beweging. In het artikel ‘Kijken naar bewegen’ dat onlangs verscheen in het LO-magazine gaan we in op de veranderingen die gaande zijn in de beweeg- en sportcultuur en hoe dat de lichamelijke opvoeding beïnvloedt. Aan de hand van een kijkraam van beweeguitdagingen en beweegthema’s bieden we de leraar lo handvatten om zijn onderwijsprogramma een kwaliteitsimpuls te geven.
De KVLO voert in samenwerking met SLO een verkenning uit in het kader van curriculumbewustzijn. Een lerarenpanel, bestaande uit vakleerkrachten, vakspecialisten, en opleiders, bespreekt in een aantal bijeenkomst diverse actuele thema’s. Een van de thema’s is de ontwikkeling van een doorlopende leerlijn voor de bouwsteen ‘Leren bewegen’. Daarbinnen spelen beweeguitdagingen en beweegthema’s een belangrijke rol.
Met deze nieuwe SLO context willen we je inspireren om aan de slag te gaan met het curriculum en samen met collega's je eigen (leer)plan te trekken.
Je leest onder andere over curriculumontwikkeling op school: doelgerichte keuzes maken voor goed onderwijs, aan de slag gaan met basisvaardigheden, de actualisatie van de examenprogramma's, de praktijkgerichte programma's en over digitale geletterdheid in het curriculum.