Zoeken
verfijn de resultaten
SLO heeft samen met de Academies voor Lichamelijke Opvoeding (ALO’s) en de Koninklijke Vereniging van leraren Lichamelijke Opvoeding (KVLO) een verkenning uitgevoerd naar de toekomst van lichamelijke opvoeding/bewegingsonderwijs. Deze nota schetst een nieuwe visie op het leergebied Human Movement and Sports, en gaat in op de betekenis van deze visie voor docenten, leerlingen, het programma en voor de organisatie en het beleid van HM&S op school.
In het Nederlandse onderwijssysteem wordt relatief vroeg geselecteerd in het voortgezet onderwijs. Dit systeem van vroege selectie werkt vooral in het nadeel van leerlingen die wel het leerpotentieel hebben, maar dat op het moment van selectie nog onvoldoende zichtbaar kunnen maken. Geschat wordt dat twintig procent van de leerlingen onderpresteert. Een alternatief model zou zijn om leerlingen langer gemeenschappelijk onderwijs te bieden. Dit model van 'comprehensive education', waarbij leerlingen in heterogene groepen een gemeenschappelijk curriculum volgen, wordt gehanteerd in verschillende Europese landen. Deze verkenning beschrijft ervaringen die er in het buitenland zijn met het langer bij elkaar houden van leerlingen in het voortgezet onderwijs, welke modellen deze landen hanteren bij het inrichten van het onderwijs en hoe er wordt omgegaan met heterogene groepen
De Verkenningscommissie kunstvakken heeft van OCW de opdracht gekregen om op basis van raadpleging van het veld, voorstellen te formuleren voor de ontwikkeling van de kunstvakken in de tweede fase havo/vwo. Deze raadpleging vond plaats in het najaar 2010 en in het voorjaar 2011. Daarbij zijn betrokken docenten werkzaam in het voortgezet onderwijs en bij Cultuurprofielscholen, docenten drama/beeldend/muziek/dans, docentenopleiders, schoolleiders en organisaties en instellingen op het gebied van kunstonderwijs. De reacties die in dit preadvies zijn opgenomen kunnen worden meegenomen in het definitieve advies.