Zoeken
verfijn de resultaten
Peil.onderwijs brengt kennis, vaardigheden en houding van leerlingen aan het einde van leerjaar 2 in het praktijkonderwijs, vmbo, havo en vwo in kaart. Deze domeinbeschrijving beschrijft het domein leesvaardigheid, een van de taaldomeinen binnen het vak Nederlands.
Om een beeld te krijgen van de kennis en vaardigheden van leerlingen aan het einde van leerjaar 2 bij rekenen en wiskunde, voert de Inspectie van het Onderwijs in 2023 een peilingsonderzoek uit. Deze domeinbeschrijving vormt de basis voor dit geplande peilingsonderzoek. In deze domeinbeschrijving is opgenomen wat de wettelijke eisen zijn voor de inhoud van het vak rekenen en wiskunde en wat bekend is over de stand van zaken van dit domein.
Op 1 augustus 2021 is de wet ter verduidelijking van de burgerschapsopdracht in werking getreden. Voor scholen in het primair, voortgezet en het speciaal onderwijs heeft dit gevolgen voor het schoolbeleid en het onderwijsaanbod. Hoewel scholen sinds 2006 veel ervaring hebben opgedaan in burgerschapsonderwijs, zijn de aangescherpte wet en de actuele maatschappelijke ontwikkelingen een goede aanleiding om nog eens goed naar burgerschapsonderwijs in de school te kijken.
Wil je snel aan de slag met burgerschapsonderwijs volgens de aangescherpte wetgeving? Lees dan de handreiking Burgerschap funderend onderwijs en ga aan de slag met het stappenplan.
Kaarten die beschrijven wat een curriculum is, hoe je een curriculum ontwikkelt en wie er betrokken zijn bij curriculumontwikkeling. Op de voorkant van iedere kaart staat een model afgebeeld waarmee je naar het curriculum kunt kijken. Op de achterzijde staat een korte toelichting.
Vanaf dit schooljaar kunnen leerlingen vanaf de onderbouw van het voortgezet onderwijs starten met dit nieuwe curriculum EHBO. EHBO gaat vanzelfsprekend over het aanleren van praktische vaardigheden. Dit curriculum is bestemd voor leerlingen vanaf onderbouw-vo en gericht op zeven levensreddende handelingen.
Schooljaar 2023-2024 start de eerste tranche scholen die dit concept-examenprogramma met hun leerlingen gaan uitvoeren en beproeven. Scholen ontwikkelen hun eigen onderwijsprogramma’s, eventueel samen met partners uit het brede werkveld van onderwijs en educatie.
SLO zorgt voor de curriculaire begeleiding en zal dit gehele traject nauwgezet monitoren.
De ervaring met de verschillende onderwijsprogramma’s is input voor de digitale handreiking Praktijkroute havo-Educatie.
Havo-Educatie (120 SLU) is ontwikkeld voor havisten. In de praktijkroute krijgen havisten in de bovenbouw (klas 4 en klas 5) de gelegenheid om zich te oriënteren op het beroep van leraar en het werkveld educatie. Leerlingen doen praktijkervaring op door bijvoorbeeld door zelf eens in de huid te kruipen van de groepsleerkracht, (sport)trainer, educatief uitgever of schoolleider. De leerlingen gaan buiten het eigen leslokaal op onderzoek, zelf actief aan de slag op bijvoorbeeld een school, in een museum of bij de scouting en combineren dat met kennis op het gebied van onder meer didactiek en pedagogiek.
Alle opgedane vakinhoudelijke kennis en ervaringen helpen de leerling om (verder) te reflecteren op eigen interesses, kwaliteiten en talentontwikkeling en geven richting bij studiekeuze naar het hbo. Dit vak biedt daarnaast ruimte aan ontwikkeling van meer generieke vaardigheden die bij alle vervolgstudies gewenst en betekenisvol zijn, zoals communicatieve vaardigheden, samenwerken, presenteren, onderzoeken en analyseren.
Verkenning om meer duidelijkheid te krijgen rond een aantal vragen: wat is BI? Hoe vormt BI zich? Welke rol kan lichamelijke opvoeding (LO) en bewegingsonderwijs hierbij spelen?
De opbrengsten geven handvatten aan de ontwikkelteams die aan de slag gaan met nieuwe kerndoelen en examenprogramma’s om BI een plek te geven in het curriculum van LO.
Om goed over het curriculum te kunnen praten, zijn gemeenschappelijke begrippen nodig. In deze publicatie worden de belangrijkste curriculumgerelateerde begrippen gedefinieerd.
De inhouden van de kijkwijzers taalgericht vakonderwijs geven handen en voeten aan taalgericht vakonderwijs. Inzet van taalgericht vakonderwijs stimuleert dat leerlingen gemotiveerder vakinhouden leren en tegelijk hun taalvaardigheid verbeteren.
Peil.onderwijs brengt kennis, vaardigheden en houding van leerlingen aan het einde van leerjaar 2 in het praktijkonderwijs, vmbo, havo en vwo in kaart. Deze domeinbeschrijving beschrijft het domein schrijfvaardigheid, een van de taaldomeinen binnen het vak Nederlands.