Zoeken
verfijn de resultaten
“Kijk, dit is een animatie die mijn leerlingen vandaag maakten met PowerPoint.” Een bal stuitert over het scherm, verandert van vorm en spat uit elkaar. Pieter, leraar in het basisonderwijs, laat enthousiast zien wat zijn leerlingen die dag hebben bedacht. “Veel mensen weten niet dat je met PowerPoint grappige animaties kunt maken. Heel simpel en effectief. Ik laat ze ook programmeren met Scratch, maar eenvoudig beginnen is wel het uitgangspunt.”
Dat kan zeker. Landelijke invoering van nieuwe onderwijsdoelen voor alle sectoren gaat van alle scholen en leraren een inspanning vragen. Maar curriculumvernieuwing is een continu proces. In dit artikel 4 tips om dit schooljaar al te beginnen.
“Als leraar ga je er vaak vanuit dat kinderen een hoop weten en kennen, maar is dat ook zo?” begint Willeke Rol, ECHA-specialist hoogbegaafd, eigenaar Bright Kids en projectbegeleider meer-en hoogbegaafdheid op OBS Het Atelier, “Het signaleren van een kleuter met een voorsprong of achterstand wordt pas echt duidelijk met deze intakevragenlijst.” De vragenlijst is ontwikkeld door SLO, en geanalyseerd en constant verbeterd met behulp van experts, zoals Willeke. “Het is belangrijk dat kinderen gezien worden.”
Kindcentrum het Talent is een van de 84 ontwikkelscholen die het afgelopen jaar meewerkten aan Curriculum.nu. Met hun feedback kon het landelijke ontwikkelteam de curriculumvoorstellen verder aanscherpen. Andersom deden de leerkrachten van het Talent inspiratie op voor hun eigen school, vertelt directeur Anja Jansen. “We hebben echt een groei doorgemaakt.”
Op 10 oktober 2019 kreeg minister Slob de bouwstenen voor een nieuw curriculum in het primair en voortgezet onderwijs aangeboden. Ingrid Brummelman is directeur bij Curriculum.nu, de projectorganisatie die in opdracht van een groot aantal onderwijsorganisaties de afgelopen tijd het traject Curriculum.nu heeft gecoördineerd. Hoe is dat verlopen? Wat viel mee, wat viel tegen? En wat kunnen scholen de komende tijd verwachten?
Spring High en Scholengemeenschap Lelystad zijn twee van de 84 ontwikkelscholen die het afgelopen jaar meewerkten aan Curriculum.nu. Met hun feedback kon het landelijke
ontwikkelteam de curriculumvoorstellen verder aanscherpen. Andersom deden de scholen inspiratie op voor hun eigen ontwikkeling. “De landelijke onderwijsdoelen zijn echt toe aan herziening.”
In het huidige curriculum is nog te weinig aandacht voor digitale geletterdheid en burgerschap. De aandacht die er is, is versnipperd en weinig samenhangend. In het onderwijs van de toekomst krijgen digitale vaardigheden en burgerschap een prominentere plaats. Didactief laat in deze special, die samen met SLO is gemaakt, scholen aan het woord die hierin al goed op weg zijn.
Elk kind verdient eerlijke kansen om succesvol mee te doen op school en volwaardig deel te kunnen nemen aan de samenleving. Dat vraagt om een goede beheersing van de basisvaardigheden taal/Nederlands en rekenen-wiskunde. Een basis van waaruit zij hun taalgebruik en rekenvaardigheden een leven lang kunnen blijven ontwikkelen.
Wat is formatief evalueren? Hoe breng je dat in praktijk? En in hoeverre is formatief evalueren iets nieuws? Of doen we dit stiekem al heel veel in het onderwijs? In deze podcastaflevering van PICTIO praten Wytze Niezen en Wim Pelgrim met Gerdineke van Silfhout en Jeroen Bakker, directeur van Paragin.
In deze podcastaflevering duikt Stéfanie van Tuinen in de herziening, in Curriculum.nu. Ze praat over doorlopende leerlijnen, het overvolle programma, burgerschap, digitale vaardigheden en over wat deze herziening van het curriculum betekent voor jou als leraar.