Zoeken
verfijn de resultaten
Dat was even schrikken in april, toen de onderwijsinspectie in haar rapport Peil.Rekenen-Wiskunde bezorgd liet weten dat veel leerlingen niet zo goed rekenen als ze zouden kunnen’. Uit onderzoek bleek dat aan het eind van de basisschool slechts een derde van de leerlingen het streefniveau 1S haalt, terwijl de ambitie ligt op twee derde. Toch is het niet alleen maar kommer en kwel, vindt Stanja Oldengarm, leerplanontwikkelaar rekenen en wiskunde bij SLO. Internationaal onderzoek onder groep 6-leerlingen laat juist een positieve ontwikkeling zien.
Artikel uit SLO Context PO juni 2021
Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) biedt scholen extra mogelijkheden om vertragingen door de coronacrisis in te halen en achterstanden bij leerlingen op de langere termijn te voorkomen. Het ministerie van OCW verzocht SLO om een bijdrage te leveren aan het NPO. Met onze bundeling van kennis over het curriculum willen wij de scholen ondersteunen om de leerresultaten en de ontwikkeling van alle leerlingen zo optimaal mogelijk te laten zijn, ook na de coronapandemie.
Artikel uit SLO Context PO juni 2021
Om rekenwiskundige informatie die je in het dagelijks leven tegenkomt naar waarde te kunnen schatten, is het handig om een set referentiegegevens paraat te hebben. In een online werkgroep op de Panama-conferentie 2021 gingen deelnemers, en van sommigen ook hun kinderen, op zoek naar hun eigen persoonlijke referentiegegevens. In dit artikel geven we een impressie van de werkgroep en schetsen we ons idee voor een referentiematentoolkit voor basisschoolleerlingen.
Artikel uit Volgens Bartjens, jaargang 40, nummer 5.
Leerlingen doorzoeken het lokaal nauwkeurig. Kasten worden uitgepakt en opbergboxen verschoven. Soms roept een kind: ‘Is dit nu een driehoek of toch een piramide?’ of ‘Heeft al iemand een kubus gevonden?’. ‘Hoe praat een rechthoek eigenlijk?’ en ‘Wat voor karakter heeft een cirkel? Is die lief of juist een stiekemerd?’
Artikel uit Volgens Bartjens, jaargang 40, nummer 5.
Uit de nieuwe rubriek "Volgens het boekje". Optellen en aftrekken vind ik twee handen op één buik. Als je een optelling weet, bijvoorbeeld 4 + 3 = 7, kun je de bijbehorende aftrekking ervan afleiden: 7 - 3 = 4.
Artikel uit Volgens Bartjens, jaargang 40, nummer 5.
Marc van Zanten onderzocht in zijn promotieonderzoek de bijdrage die Nederlandse reken-wiskundemethodes leveren aan de opportunity-to-learn die basisschoolleerlingen wordt geboden. Hiertoe werden achttien huidige en vroegere methodes geanalyseerd op drie aspecten: de aangeboden leerinhoud, de gestelde prestatieverwachtingen, en de manieren waarop het leren wordt ondersteund. De bevindingen laten zien dat methodes verschillen op alle drie aspecten en in hun overeenstemming met het wettelijk vastgestelde beoogde curriculum.
Artikel uit Volgens Bartjens, jaargang 40 nummer 5
Nu de basisscholen weer zijn begonnen, gaan leerkrachten aan de slag met de uitdaging van twee gebroken schooljaren. Fijn om de leerlingen weer in de klas te hebben, maar hoe speel je in op hun verschillende leerbehoeften, terwijl de tijd beperkt is? Dat kan door binnen het lesprogramma prioriteiten te stellen.
Artikel uit de Nationale Onderwijskrant najaar 2021
Boekenwurmen kweken. Dat is de opdracht die KBS de Vonder in Borne voor zichzelf heeft gesteld. Geïnspireerd door SLO, landelijke expertisecentrum voor het curriculum, denken ze na over hoe ze hun leesonderwijs meer thematisch en integraler kunnen opzetten.
Artikel uit Prima Onderwijs september 2021
In de EU staat digitale geletterdheid hoog op de agenda, maar de vaardigheden van leraren kunnen nog verder worden ontplooid. Dat constateert Jos Tolboom, curriculumontwikkelaar bij SLO en redacteur van het CIDREE-jaarboek 2021, een bundel artikelen van Europese onderzoekers en curriculumontwikkelaars.
Artikel uit Didactief, november 2021
Deze mini-uitgave is verschenen als bijlage bij het decembernummer van Didactief en gemaakt door SLO in samenwerking collega's én betrokkenen uit het onderwijsveld. Het resultaat, een mooie special over curriculumbewust handelen in het po.
In de special onder andere artikelen over De School in Zandvoort, waar curriculumontwerp dagelijkse kost is en over hoe de Stichting Katholiek Onderwijs Enschede de coronacrisis aangreep om het curriculum eens kritisch onder de loep te nemen.