Zoeken
verfijn de resultaten
SLO heeft samen met onderwijsveld conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid ontwikkeld. Op 6 maart nam demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen in ontvangst.
Om scholen te ondersteunen bij het versterken van de basisvaardigheden rekenen-wiskunde publiceert SLO een factsheet, stappenplan en adviezen.
Een mijlpaal in de afstemming tussen po, vo en de kennisbases van de lerarenopleidingen: de samenwerking tussen SLO en 10voordeleraar.
Werken vanuit hoge verwachtingen bij rekenen en wiskunde
SLO geeft je in zes uitgaves handvatten om de aanbevelingen uit de leidraad van de NRO toe te passen op je reken- en wiskundeonderwijs. Zo zorg je voor uitdagende reken- en wiskundelessen voor elke leerling. De eerste twee uitgaves zijn nu gepubliceerd.
Op 30 mei 2024 is het advies implementatie kerndoelen van SLO aangeboden aan OCW. Lees hier de kern van het advies.
Wil je weten hoe je taalonderwijs ervoor staat? Of je onderwijs in rekenen-wiskunde? Gebruik dan met je team de Teamgids basisvaardigheden taal of rekenen-wiskunde en kijk hoe je een verbeterslag kunt maken.
De mailboxen van de basisschooldirecteuren van ATO-Scholenkring in Den Bosch zaten regelmatig vol informatie van cultuur- en natuurinstellingen. Leuk en leerzaam aanbod voor leerlingen, waar helaas geen tijd voor was. De scholen wilden het externe aanbod inbedden in hun onderwijs en stelden een versnellingsvraag aan de PO-Raad. Samen met SLO en Kennisnet gingen ze aan de slag met het project Niet stapelen, maar vervangen.
Dit is een bewaarnummer vol met kennis over en praktijken van formatief evalueren. Leraren, schoolleiders en begeleiders van de leernetwerken ‘Formatief evalueren’ bundelden theorieën, voorbeelden, instrumenten en hulpmiddelen om jou als leraar en schoolleider handvatten te geven om werk te maken van formatief evalueren.
In dit artikel beschrijven Geeke Bruin-Muurling en Anneke Noteboom hoe je als leraar of rekencoördinator niet alleen spellen kunt zoeken die specifiek passen bij de doelen van je rekenles of van je methode, maar juist ook: hoe je zelf bij bepaalde rekendoelen een eenvoudig spel kunt bedenken, dat voldoet aan de eisen van een goed en zinvol rekenspel én dat jouw leerlingen aanzet tot leren. Ze gaan zelfs een stap verder: Kunnen kinderen misschien ook zelf een rekenspel ontwikkelen of aanpassen, waardoor ze niet alleen aan een doel werken als ze het spel spelen, maar waarbij het ontwerpen zelf, het leren bevordert?
De wereld verandert in een hoog tempo. Complexe maatschappelijke kwesties vragen om innovatieve oplossingen, omdat standaardoplossingen vaak niet meer voldoen. Het onderwijs kan eraan bijdragen dat leerlingen nieuwe ideeën voor oplossingen ontwikkelen. Hoe? Door het creatief denken en handelen te stimuleren