Zoeken
verfijn de resultaten
Wat wil je met je rekenonderwijs bereiken? De effectiviteit van je rekenles hangt samen met deze vraag. In de rekenles gaat het om het opdoen van kennis en vaardigheden, maar ook om toepassen en nadenken. Rekenen is dus een complex vak. Als leerkracht heb je een gereedschapskist nodig met verschillende instructiemodellen en werkvormen. Ontdek de rol van directe instructie en denkinstructie bij rekenen aan de hand van diverse voorbeelden.
Meer structurele aandacht voor de reken-wiskundige basisvaardigheden is essentieel, maar hoe doe je dat binnen een vol programma, waarbij de methode ervan uitgaat dat de kinderen alles inmiddels begrijpen, kunnen en beheersen?
Als leerkracht wil je zo goed mogelijk omgaan met de verschillen in voorkennis, leerprestaties en interesses tussen de leerlingen in je klas, zodat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Met andere woorden: je moet differentiëren. Maar hoe doe je dat?
In het Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie, wordt het rekengesprek genoemd als instrument bij leerlingen met geringe rekenproblemen. Wat is eigenlijk een reken(werk)gesprek? Bij wie pas je het reken(werk)gesprek toe, en hoe werkt het? En . . . is het werkelijk een probaat middel voor leerlingen die vastlopen bij geringe rekenproblemen?
De rekenmethode geeft vaak suggesties voor verwerking op meerdere niveaus. Wat kun je als leerkracht zelf doen om je onderwijs nog beter af te stemmen op de behoeften van je leerlingen? Hoe kun je differentiatie in het rekenonderwijs aanpakken?
Powerpoint webinar 7 juli 2021 Werken met leerroutes passend perspectieven in en na coronatijd
Overdruk uit het kerndoelenboekje dat verscheen bij de introductie, inclusief latere wettelijke aanvullingen op deze kerndoelen.