Zoeken
verfijn de resultaten
In deze handreiking komen wetenschappelijke inzichten, praktijkvoorbeelden en tips samen die kunnen helpen bij het vormen van een integraal beeld van de leerling.
Beschrijving van Kleurenschat, een digitaal ongenormeerd observatie-instrument om de ontwikkeling van het taalbegrip van jonge kinderen in kaart te brengen.
Observatie-instrument met observatie- en
registratielijsten voor 0-2 jaar en 0-4 jaar.
Daarnaast bevat het instrument ook een
overdrachtsformulier.
Digitaal (web-based) programma. Pravoo 0 – 4 jaar
bestaat voor het observeren van de ontwikkeling uit
drie delen; A, B en C.
Deel A is voor kinderen van 0 – 2,5 jaar, Deel B voor
kinderen van 2,5 – 4 jaar en Deel C bevat de VVEdoelen
voor rekenen en taal (2,6 – 4 jaar). Het
gebruik van Deel C is naar eigen keuze en is
daarmee facultatief.
“KIJK! is een werkwijze waarmee je de ontwikkeling van jonge kinderen kunt observeren, volgen en stimuleren in situaties die voor kinderen natuurlijk en betekenisvol zijn. Het is zowel digitaal (webbased) als op papier beschikbaar.
Het Burgerkaartenspel is een instrument dat scholen kan helpen rond het thema Burgerschap goede vragen te stellen. Hoe geef je vorm aan burgerschap op jouw school? Hoe zorg je ervoor dat je aan de nieuwe eisen van de wet en de Inspectie voldoet? Het burgerkaartenspel zet je aan het denken over de doelen die je als school of als schoolorganisatie wilt nastreven, maar ook over de leeractiviteiten, lessen en leerlijnen die je wilt opzetten, uitvoeren en evalueren.
'Ontwerp en bouw een dierenverblijf'
Een lessenreeks wetenschap en technologie voor groep 5 tot en met 8 in het basisonderwijs
Analyserapportage van het Kleuter in beeld - Taal
Deze analyserapportage vermeldt welke SLO-doelen Jonge kind wel en niet in beeld gebracht worden door het volgsysteem.
Beschrijving van DORR Zicht op peuters, een plan- en observatiesysteem voor de pedagogisch medewerker. Met behulp van DORR Zicht op Peuters is het mogelijk vanuit een beredeneerd aanbod van leerlijnen te werken aan een structuur voor het plannen van activiteiten.
Op 1 augustus 2021 is de wet ter verduidelijking van de burgerschapsopdracht in werking getreden. Voor scholen in het primair, voortgezet en het speciaal onderwijs heeft dit gevolgen voor het schoolbeleid en het onderwijsaanbod. Hoewel scholen sinds 2006 veel ervaring hebben opgedaan in burgerschapsonderwijs, zijn de aangescherpte wet en de actuele maatschappelijke ontwikkelingen een goede aanleiding om nog eens goed naar burgerschapsonderwijs in de school te kijken.
Wil je snel aan de slag met burgerschapsonderwijs volgens de aangescherpte wetgeving? Lees dan de handreiking Burgerschap funderend onderwijs en ga aan de slag met het stappenplan.