Zoeken
verfijn de resultaten
Drie leden van het team actualisatie kerndoelen rekenen en wiskunde vertellen over hoe ze te werk gaan en wat de verwachte opbrengst is voor leraren en leerlingen.
Een goed doordacht en actueel landelijk curriculum draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs. Op dit moment wordt het curriculum in Nederland geactualiseerd. Vlak voor de zomer is de actualisatie van een groot deel van de vakken van de examenprogramma’s van start gegaan. Hierbij worden leraren, vakexperts en curriculumexperts betrokken in verschillende vakvernieuwingscommissies. Hoe loopt dit proces en hoe waarborg je de kwaliteit? Een interview met Jeroen Bron,
deelprogrammamanager kwaliteitszorg van het programma Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s bij SLO en Jolanda van der Ven, docente Nederlands en lid van de vakvernieuwingscommissie Nederlands.
Deze week verscheen in Didactief de special 'De basis op orde' van SLO. De special gaat over heldere kerndoelen en hoe je met basisvaardigheden aan de slag kunt. Met bijdragen van onder andere het team kerndoelen Nederlands, Ebrina Smallegange van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en Robert Chamalaun van vakvereniging Levende Talen Nederlands.
Teams van leraren, vak- en curriculumexperts, zijn bezig met het actualiseren van de kerndoelen Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Doel: leerlingen beter voorbereiden op vervolgonderwijs en hun plek in de maatschappij. Hoe pakken drie leden van het team kerndoelen Nederlands dit aan?
Vakverenigingen van leraren zijn betrokken bij de actualisatie van de kerndoelen. Vijf vragen aan Ebrina Smallegange (voorzitter Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren) en Robert Chamalaun (voorzitter vakvereniging Levende Talen Nederlands).