Zoeken
verfijn de resultaten
This revised edition of Educational design research presents the proceedings of a seminar on educational design research organized from November 23-26, 2007, at the East China Normal University in Shanghai (PR China). The chapters are based on the presentations and the small group discussions during this seminar. Although the book does not provide a ‘how to guide’ for designing and conducting design research, the chapters have been written to reflect both the conceptual underpinning and practical aspects of the ‘what’ and ‘how’ of doing design research. They also present an insight in the specifics of design research in relation to curriculum and instructional technology.
In 2009/2010 ontwikkelde SLO samen met het Openbaar vmbo/mavo Zeist een programma voor vakgeïntegreerde, praktijknabije LOB. Een belangrijk criterium bij het ontwerp was dat vakken in onderlinge samenhang zouden bijdragen aan de inhoudelijke invulling van LOB. In het schooljaar 2010-2011 toonde het Corlaer College in Nijkerk interesse in het programma en de daarbij ontwikkelde voorbeeldlessenserie. De uitgangspunten van de lessenserie sloten aan bij de visie van de school en de wens om LOB vanuit de vakken én vooral praktisch in te richten. De school wilde in de praktijk ervaren wat het programma inhield en besloot daarom een pilot uit te voeren met de voorbeeldlessenserie die door de betrokken leraren enigszins aangepast werd. Omdat de resultaten van de pilot met de lessenserie positief waren, besloot de school om op basis van het reeds ontwikkelde leerplan, samen met SLO een eigen LOB-programma, inclusief lesmateriaal, te ontwikkelen. Deze publicatie beschrijft het oorspronkelijke programma, de door het Corlaer College ontwikkelde variant en de resultaten van het onderzoek naar de effecten van het ontwikkelde programma.
Deze opstroommodule is gemaakt om vmbo-leerlingen die door willen stromen naar het havo voor te bereiden op het vak wiskunde zoals dat in havo 4 gegeven wordt. Rekening houdend met de voorkennis is deze module bedoeld als leidraad om te bepalen of de leerling het vak wiskunde op het havo aan zou kunnen. Deze module is een verbeterde versie van een opstroommodule uit 2002.