Zoeken
verfijn de resultaten
Onderwijsprofessionals in heel Europa werken aan curriculumontwikkeling en willen goede keuzes maken die passen bij hun onderwijs. In het Europese netwerk CIDREE kunnen zij kennis en ervaring uitwisselen. We kunnen veel van elkaar leren ook al pakt ieder land het anders aan, menen SLO’ers Jindra Divis (directeur) en Marc van Zanten (curriculumontwikkelaar rekenen-wiskunde) die er namens Nederland deel van uitmaken.
Artikel uit SLO Context april 2022
Leraren die gebruikmaken van het Europees Referentiekader Talen (ERK) kunnen beter doordachte keuzes maken voor de Engelse les. “Je ziet namelijk preciezer wat je leerlingen nodig hebben bij het leren van een vreemde taal en je kunt ze gerichter verder helpen”, zegt Machteld Moonen (SLO).
Drie vragen aan deze curriculumontwikkelaar voor de moderne vreemde talen in het primair onderwijs.
Artikel uit SLO Context po april 2022
Of het nu gaat om moedertalen als Arabisch en Turks, of om een streektaal als het Limburgs. Steeds meer leerlingen spreken thuis een andere taal naast het Nederlands. Er komt in het onderwijs dan ook meer aandacht voor deze meertalige leerlingen. Hoe geef je meertaligheid een plek op school?
Artikel uit SLO Context PO april 2022
Hoe versterk je de basisvaardigheden van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs? Het programma Basisvaardigheden van SLO gaat leraren, schoolleiders en de educatieve infrastructuur hierbij ondersteunen.
Artikel uit SLO Context april 2022
In maart 2021 verscheen Peil.Schrijfvaardigheid, het rapport van de Onderwijsinspectie over het peilingsonderzoek schrijfvaardigheid (2018-2019) in het (speciaal) basisonderwijs. De resultaten geven onder andere een goede inkijk in de alledaagse lespraktijk van het schrijfonderwijs in het (speciaal) basisonderwijs. SLO'er Anke Herder schreef een artikel over het peilingsonderzoek voor het nieuwste nummer van Tijdschrift Taal waarin ze ook verwijst naar handvatten voor goed schrijfonderwijs.
Artikel uit Tijdschrift Taal, 2022, jaargang 12, nummer 20.
In hoeverre is het Referentiekader Taal en Rekenen een bruikbaar instrument voor de onderwijspraktijk? In opdracht van het ministerie van OCW evalueerden curriculumexperts van SLO samen met onderzoekers van ResearchNed en Expertisecentrum Nederlands het Referentiekader. Zij maakten voor het eerst de balans op en constateerden verschillende aanbevelingen en verbeterpunten.
Basisschool De Regenboog in Schijndel inventariseerde waar leerlingen tegenaan lopen bij de basisvaardigheden taal en rekenen. Het lerarenteam formuleerde vervolgens zijn visie op het versterken van deze basisvaardigheden en bepaalde de benodigde aanpak om de gestelde doelen te bereiken. Een prima werkwijze, vindt SLO.
Dat scholen burgerschapsonderwijs moeten bieden, is sinds enkele jaren bij wet geregeld. Toch zoeken veel scholen nog naar manieren om het structureel en betekenisvol een plek in hun aanbod te geven. Curriculumontwikkelaars Luuk Kampman en Johan van Driel van SLO vertellen wat je als school kunt doen.
Het curriculum wordt vaak alleen gezien als de landelijke kerndoelen en eindtermen of als de methode. Maar in de praktijk omvat een curriculum veel meer dan dat. Scholen kunnen zelf invulling geven aan hun schoolcurriculum. Ze doen dit binnen de kaders van het landelijk curriculum en op basis van de eigen ambities voor hun leerlingen en hun visie op het onderwijs. In het ideale geval is dit een gezamenlijk proces, waaraan leraren en schoolleiders deelnemen. Samen met je team een constructief curriculumgesprek voeren is een niet te onderschatten opgave. Het vraagt bereidheid en vakmanschap van leraren, expertise en leiderschap op het gebied van schooleigen curriculumontwikkeling en tijd en middelen om hier structureel ruimte voor te maken.
Leerlingen besteden heel wat uren per dag aan digitale media en technologie. Daarbij zijn ze zich vaak niet bewust van de mogelijkheden, beperkingen en risico’s. Het is daarom goed dat ze digitaal geletterd worden. Zodat ze de nodige kennis en vaardigheden opdoen en leren om op een veilige en zinvolle manier om te gaan met digitale media en technologie.
Lees ook: Digitale geletterdheid in het curriculum po - SLO context juni 2023