Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Gespreksvaardigheid Engels is vaak lastig te beoordelen. Hoe geef je zinvolle feedback? En hoe ga je hier de volgende les weer mee verder?
Je toetsbeleid en toetsen (weer) in dienst van het leren stellen, dat wil elke leraar en schoolleider wel. Formatief evalueren staat daarom volop in de schijnwerpers.
Wat is formatief evalueren? En hoe pas je formatieve evaluatie toe in het taalonderwijs?
Hier lees je wat formatief evalueren (niet) is. Hoe je het in het MVT-onderwijs vormgeeft. Waarom het een krachtig middel is om de kwaliteit van je MVT-onderwijs te versterken.
Hoe kun je formatief evalueren toepassen in het leergebied Rekenen & Wiskunde? Hoe houd je zicht op wat leerlingen leren en hoe goed ze leerinhoud beheersen? En wat kun je doen om dat te verbeteren?
Veel docenten willen formatieve evaluatie inbedden in hun lespraktijk, maar hebben behoefte aan meer houvast hierbij. Hier vindt je inspirerende voorbeelden en uitwerkingen van en achtergrondinformatie bij formatieve evaluatie in de beroepsgerichte vakken.
Formatief evalueren biedt leraar en leerlingen inzicht in het leerproces. Voor leerlingen van 10-14-scholen is dat belangrijk bij het bepalen van hun route in hun schoolloopbaan.
Gesprek met leerlingen over doelen
Een infokaart geeft overzichtelijk informatie over één onderwerp. Deze infokaart (pdf, 480 kB) geeft inzicht in op welke wijze je samen met leerlingen aan leerdoelen kunt werken.
Leerdoelkaarten
Binnen het 10-14 onderwijs worden leerdoelkaarten ingezet. Hiermee gaan leraren in gesprek met leerlingen over leerdoelen.
Teamgids
Ben je lekker op weg met formatief evalueren in je lespraktijk en ben je toe aan verdieping? Dan is deze Teamgids iets voor jou en je team. In drie bijeenkomsten zoom je in op ‘verwachtingen verhelderen’ en leer je over het formuleren van heldere leerdoelen en succescriteria. We reiken je ook strategieën aan. En net zo belangrijk: je spreekt met elkaar af hoe je deze fase van formatief evalueren borgt in je lespraktijk.