Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De doelen voor wereldoriëntatie zijn verdeeld over de domeinen mens en samenleving, natuur en techniek, ruimte en tijd.
Nu de kerndoelen geactualiseerd worden, ontwikkelen we tussen 2024 en 2027 ook leerlijnen, voorbeelden en andere ondersteunende materialen. Dit helpt scholen het nieuwe landelijke curriculum te vertalen naar de dagelijkse onderwijspraktijk.
Met kerndoelen geeft de overheid helderheid over wat leerlingen moeten kennen, kunnen en hebben ervaren aan het einde van het primair onderwijs, onderbouw voortgezet onderwijs, speciaal- en voortgezet (speciaal) onderwijs. Leerlijnen laten zien hoe je aan de kerndoelen kunt werken in de tussenliggende leerjaren.
Een meer officiële omschrijving is: een leerlijn is een beredeneerde volgorde en opbouw van aan te bieden leerinhouden in de richting van een einddoel, met een oplopende moeilijkheidsgraad.
De leerlijnen van SLO hebben geen wettelijke status. Het zijn handvatten voor het vertalen van de kerndoelen naar een eigen schoolcurriculum. Schoolleiders en leraren kunnen zich laten inspireren door de leerlijnen, maar zijn niet verplicht om ze daadwerkelijk toe te passen.
Op deze pagina lees je de belangrijkste vragen over hoe we schoolteams en leraren ondersteunen bij de vertaling van de geactualiseerde kerndoelen naar een schooleigen curriculum.
Kerndoelen, leerdoelen, lesdoelen: wat bedoelen we er eigenlijk precies mee? En hoe verhouden die zich tot de inhoudslijnen voor de verschillende leergebieden?