Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Leerlingen krijgen in hun schoolloopbaan te maken met verschillende overgangsmomenten. Hier kun je lezen over deze aansluitingsproblematiek.
Om leerlingen verder te helpen in hun taalontwikkeling is het belangrijk om te weten waar leerlingen staan en naar welke doelen ze toewerken. Wat moeten leerlingen kennen en kunnen aan het einde van het schooljaar? Wat hebben ze nodig bij de overgang naar het vo? En wat moeten leerlingen beheersen als ze van de onderbouw naar de bovenbouw van het vo gaan? Om daar in je lessen goed op aan te sluiten, heb je zicht nodig op de doorlopende leerlijn van lezen, schrijven, mondelinge taal, taalbeschouwing en taalverzorging. De wettelijke documenten en uitgewerkte leerlijnen die daarbij kunnen helpen, vind je hieronder.
Zicht op de doorlopende leerlijnen van po naar vo speelt ook een belangrijke rol in het schooladvies en de doorstroom van leerlingen in het vo na de brugklas. Hieronder vind je twee handreikingen die daarbij ondersteunen.
Referentiekader Taal
Wil je weten wat leerlingen moeten beheersen op verschillende momenten in hun schoolloopbaan? In het Referentiekader Taal kun je terugvinden wat leerlingen moeten kennen en kunnen op het gebied van mondelinge taal, lezen, schrijven en taalverzorging. In groep 8 moet 85 procent van de leerlingen fundamenteel niveau 1F beheersen en 65 procent streefniveau 2F. Voor de basisvaardigheden is het streven dat leerlingen minimaal 2F behalen in (de onderbouw van) het voortgezet onderwijs.
Doorgaande leerlijn basisonderwijs
Wil je op jouw school beter zicht krijgen op de doorgaande leerlijnen mondelinge taal, leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en taalbeschouwing? De leerstoflijnen helpen je daarbij. Ze zijn een uitwerking van het Referentiekader Taal voor het onderwijs op de basisschool.
Leerdoelenkaarten 10-14 onderwijs
Werk je in de bovenbouw van het po en wil je weten wat er van je leerlingen in de onderbouw van het vo wordt gevraagd? Of werk je in het vo en wil je weten wat je van leerlingen uit het po aan kennis en vaardigheden kunt verwachten? Bekijk de leerdoelenkaarten. Deze zijn ontwikkeld voor 10-14-scholen op basis van het Referentiekader Taal en beschrijven de doorgaande leerlijn vanaf groep 5 van de basisschool tot eind havo 5.
Passende perspectieven
Heb je leerlingen in de klas die om een bepaalde reden niveau 1F aan het einde van groep 8 niet halen? Voor deze leerlingen zijn drie leerroutes ontwikkeld die inzicht geven in welke doelen leerlingen wel/niet moeten beheersen en welke keuzes in het aanbod je kunt maken. Zo houd je ook voor deze leerlingen zicht op de doorlopende leerlijn. Meer informatie.
Werk je in het vo en heb je leerlingen in de klas die moeite hebben met taal en binnenkomen met een niveau onder 1F? De leerroutes voor vmbo bb en kb helpen bij het samenstellen van een passend onderwijsaanbod en het inzicht in welke doelen leerlingen wel of niet moeten behalen.
De leerroutes voor het praktijkonderwijs helpen bij een passend onderwijsaanbod voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Ze geven je ook inzicht in relevante en haalbare doelen voor deze leerlingen.
Leerplan in beeld
Wil je de wettelijke curriculumdocumenten en de uitwerkingen graag digitaal bekijken? Je vindt de kerndoelen, het referentiekader en de uitwerkingen in leerlijnen en leerdoelenkaarten op Leerplan in beeld.
Handreiking schooladvisering
Hoe kom je tot een schooladvies dat recht doet aan de capaciteiten, talenten en ontwikkeling van een leerling? Hoe maak je samen die brede ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk? Je vindt het terug in de handreiking schooladvisering: een praktisch document voor leerkrachten, intern begeleiders en schoolleiders.
Handreiking kansrijke doorstroom na de brugklas
Iedere leraar, mentor en schoolleider wil leerlingen na de brugklas op hun niveau verder laten leren. Hoe bied je leerlingen alle kansen? Welke rol spelen achtergrondkenmerken en verwachtingen? Het antwoord op deze en andere vragen lees je terug in deze handreiking.
Inspirerende praktijken
Op zoek naar voorbeelden van leraren, team- en schoolleiders en mentoren die hun ervaringen en expertise delen als het gaat om kansrijke schooladvisering en kansrijke doorstroom in het vo? Lees dan deze schoolportretten.
Deze pagina biedt inzicht in wat we doen aan trendanalyses en waar je de belangrijkste curriculaire ontwikkelingen en uitdagingen rond vakken en generieke inhoudelijke thema's kunt vinden.
Op deze plek vind je informatie over doelen, kaders en leerplankundige ontwikkelingen in het praktijkonderwijs.
Kunst en cultuur is overal in onze directe omgeving en leerlingen vinden kunst vaak zonder veel moeite. Zo kun je met een potlood een ritme op een verwarming tikken, of bij een luizencape een ridderjas bedenken en dus ook een ridder zijn.
Op deze plek vind je informatie over doelen, kaders en leerplankundige ontwikkelingen in het primair onderwijs.
De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer. De vensters van de canon van Nederland dienen als uitgangspunt ter illustratie van de tijdvakken.
De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.
Onderwijs in cultureel erfgoed gaat uit van materiële en immateriële sporen uit het verleden, op het gebied van geschiedenis en cultuur, die de moeite waard zijn om te bewaren voor de toekomst.
Toelichting: leerroutes basisonderwijs
Is de verwachte uitstroombestemming van de leerling vmbo-t of hoger? En heeft hij moeite met het behalen van referentieniveau 1F? Laat de leerling dan leerroute 1 volgen. Verwacht je dat je leerling naar vmbo bb/kb uitstroomt, dan kan leerroute 2 goed ingezet worden voor de leerling. En is de verwachte uitstroombestemming praktijkonderwijs of vso, dan biedt het plaatsen van de leerling in leerroute 3 een goed kader om te komen tot een passend taalaanbod.
Deze leerroutes zijn er ook voor lezen, luisteren, spreken en gesprekken.