Zoeken
verfijn de resultaten
Vanaf vandaag kun je de conceptexamenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken en de moderne vreemde talen - compact downloaden.
Doe mee: fase van beproeven conceptkerndoelen mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen
Het Europees Referentiekader voor de Talen is officieel volwassen: in 2019 bestaat het 18 jaar. Het ERK, een raamwerk van niveauomschrijvingen, heeft inmiddels een vaste plek in het talenonderwijs. Niet alleen in Nederland maar in heel Europa. Onlangs lanceerde de Raad van Europa een geactualiseerde versie, waarbij de nadruk ligt op taal als communicatiemiddel. Docenten Frans Jouke Brouwer en Katelijne Leijten-Roos vertellen over hun jarenlange ervaring met het ERK en hun kennismaking met de nieuwe versie.
In het leren worden eigen keuzes van de leerling steeds belangrijker. Maar echt participeren – meepraten en meebeslissen zoals leerlingen dat later zullen doen als lid van de maatschappij – gaat een stap verder. Hoe oefen je dat op school? Aan de hand van een vierstappenplan kunnen docenten hun leerlingen inspraak geven in de inhoud van de lessen. Download hiernaast de brochure met de vierstappen om het zelf direct te gebruiken.
Steeds minder leerlingen kiezen vreemde talen, terwijl daarmee de kansen op een baan goed lijken. Hoe maak je talen populair? ‘Het gaat niet over rijtjes stampen, maar over cultuur.’
Op 10 oktober 2019 kreeg minister Slob de bouwstenen voor een nieuw curriculum in het primair en voortgezet onderwijs aangeboden. Ingrid Brummelman is directeur bij Curriculum.nu, de projectorganisatie die in opdracht van een groot aantal onderwijsorganisaties de afgelopen tijd het traject Curriculum.nu heeft gecoördineerd. Hoe is dat verlopen? Wat viel mee, wat viel tegen? En wat kunnen scholen de komende tijd verwachten?
Deze special is een echt bewaarnummer met de belangrijkste tips, recente onderzoeken en voorbeelden van effectief schrijfonderwijs bij Nederlands en de moderne vreemde talen. Inclusief voorbeelden van goede schrijfopdrachten en valide beoordelingsmodellen. De special is ontwikkeld in een tweejarig leernetwerk door leraren Nederlands en Engels, taalexperts van SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling en Cito.
Wat is formatief evalueren? Hoe breng je dat in praktijk? En in hoeverre is formatief evalueren iets nieuws? Of doen we dit stiekem al heel veel in het onderwijs? In deze podcastaflevering van PICTIO praten Wytze Niezen en Wim Pelgrim met Gerdineke van Silfhout en Jeroen Bakker, directeur van Paragin.
Jaarlijks komen er 150.000 unieke bezoekers op de ERK-website voor het Nederlandse onderwijs. Dat zijn voor het grootste deel leraren in het voortgezet onderwijs. Daniela Fasoglio en Marjon Tammenga zijn namens SLO verantwoordelijk voor de invulling en ontwikkeling van de website: “Sinds kort is ook de ERK-website grondig aangepast. Nieuw zijn twee informatieve video-animaties en een zoekinterface waarin gezocht kan worden op can do-beschrijvingen.”
Artikel uit SLO Context VO, nr. 20
Meertaligheid is de talige diversiteit van de leerlingen die thuis een andere taal, dialect, spreektaal of gebarentaal spreken. Maar meertaligheid is ook een kenmerk van onze samenleving. "Jij, ik, jouw leerlingen, wij zijn allemaal meertalig. Het benutten van deze rijkdom biedt kansen voor de les", zeggen Inge Jansen, curriculumontwikkelaar Nederlands, en Daniela Fasoglio, curriculumontwikkelaar moderne vreemde talen (MVT) van SLO.
Artikel uit Van Twaalf tot Achttien september 2021