Zoeken
verfijn de resultaten
Scholen mogen zelf bepalen hoe ze het examenprogramma omzetten in een onderwijsprogramma. Dat betekent dat scholen ook zelf bepalen in welke volgorde het profielvak en de keuzevakken aangeboden worden: na elkaar, naast elkaar of in elkaar ofwel op een geïntegreerde wijze.
Hoewel de meeste keuzevakken uitgewerkt zijn in drie niveaus is het uiteindelijk aan de school om de eindtermen te vertalen naar onderwijs. Het onderwijs moet passen bij het niveau van de leerlingen. In het onderwijs zal het verschil tussen leerwegen onder andere tot uiting komen door:
Een bijdrage leveren aan het beheren en vervaardigen van brood- en banketspecialiteiten, gekenmerkt door een complexer productieproces, onder andere ten aanzien van verschillende soorten broden
De voorkomende facilitaire werkzaamheden in en rondom het gastenverblijf en de accommodatie voorbereiden en uitvoeren.
In een meer complexe praktijkomgeving service en advies verlenen aan diverse typen gasten, omgaan met gedifferentieerde vragen en de bijbehorende serveertechnieken uitvoeren:
een bijdrage leveren aan het beheren van horecaproducten en gerechten bereiden en doorgeven in een meer complexe situatie, zoals minimaal een vier gangenmenu
Hoewel de meeste keuzevakken uitgewerkt zijn in drie niveaus, is het uiteindelijk aan de school om de eindtermen te vertalen naar onderwijs.
Veel docenten willen formatieve evaluatie inbedden in hun lespraktijk, maar hebben behoefte aan meer houvast hierbij. Hier vindt je inspirerende voorbeelden en uitwerkingen van en achtergrondinformatie bij formatieve evaluatie in de beroepsgerichte vakken.