Zoeken
verfijn de resultaten
Wat moeten leerlingen kennen, kunnen en ervaren om nu – en later als volwassene – actief mee te kunnen doen in de samenleving? Deze vraag stond de afgelopen tweeënhalf jaar centraal in zeven vakvernieuwingscommissies die de examenprogramma’s vmbo, havo en vwo actualiseerden. Het betreft de examenprogramma’s voor Friese taal en cultuur, klassieke talen, maatschappijleer, moderne vreemde talen, natuurwetenschappelijke vakken, Nederlands en wiskunde.
Op weg naar een actueel bovenbouwcurriculum: conceptexamenprogramma’s vmbo, havo en vwo gepubliceerd
We hebben 61 conceptexamenprogramma’s + bijbehorende toelichtingsdocumentengepubliceerd: belangrijke eerste stap op weg naar een actueel curriculum.
De opgeleverde voorstellen zijn concepten. Resultaat van ruim 1 jaar ontwikkeling door leraren, vakexperts, curriculumexperts en advieskring.
Beproef conceptexamenprogramma’s bovenbouw vo. Voor scholen is subsidie beschikbaar; deze is tussen 3 en 28 februari 2025 nog aan te vragen.
Voor het tijdschrift Dimensies (november 2023) schreven curriculumontwikkelaars Han Noordink en Luuk Kampman een artikel over de plek van burgerschap binnen de huidige curriculumherziening.
In dit artikel nemen ze de lezer mee in een aantal uitdagingen die een rol spelen bij de ontwikkeling van de kerndoelen burgerschap en de actualisatie van de examenprogramma’s maatschappijleer.
SLO heeft in oktober de conceptexamenprogramma’s gepubliceerd voor Nederlands, wiskunde havo-vwo, Friese taal & cultuur, klassieke talen, moderne vreemde talen en maatschappijleer. Drie betrokkenen geven een toelichting.
Met de oplevering van 61 conceptexamenprogramma’s is de eerste stap in de actualisatie van het bovenbouwcurriculum gezet. Leraren wiskunde, Nederlands, Friese taal en cultuur, moderne vreemde talen, klassieke talen en maatschappijleer kunnen in hun klas al nieuwe onderdelen uitproberen.
Conceptexamenprogramma maatschappijleer voor havo, opgesteld door de vakvernieuwingscommissie voor de actualisatie van het curriculum.