Zoeken
verfijn de resultaten
Op 25 en 26 januari vond de nationale eindronde van de European Olympiad of Experimental Science (EOES) plaats aan HAN University of Applied Sciences in Nijmegen.
De jaarlijkse bèta-olympiades bieden havo- en vwo-leerlingen met interesse in de exacte vakken een unieke kans om zich te meten met leeftijdsgenoten en zichzelf uit te dagen.
Vandaag: ontwikkelfase vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken afgerond. De commissie heeft gewerkt aan 17 examenprogramma's.
Vijf jaar geleden zijn de nieuwe examenprogramma’s voor natuurwetenschappelijke vakken ingevoerd. Hoe is de tussenstand? ‘Het gaat met kleine stapjes, maar wel in de juiste richting.’
Modellen zijn voor economen onmisbaar, in de beleidspraktijk, maar ook in de klas. Ze kunnen worden ingezet om de economische werkelijkheid (vereenvoudigd) te beschrijven en te analyseren. Modellen kunnen behalve theoretisch gegeven zijn natuurlijk ook zelf ontwikkeld worden. Hoe kun je als docent je leerlingen deze vaardigheid en denkwijze aanleren? In dit artikel wil ik aan de hand van de modelleercyclus, zoals toegepast bij het schoolvak natuurkunde, laten zien hoe je modelleren systematisch kunt aanleren voor economie.
Veel docenten biologie, natuurkunde en scheikunde in de bovenbouw van havo en vwo vinden dat ze de stof voor CE en SE niet in de daarvoor bestemde tijd kunnen behandelen.
Elk jaar doen honderden docenten met een deel van hun havo/vwo-leerlingen mee aan de bèta-olympiades die SLO in Nederland coördineert. Bijvoorbeeld omdat zo’n wedstrijd een leuke manier is om schoolvakken anders te leren kennen. Omdat leerlingen hierdoor een beter beeld krijgen van vervolgopleidingen en beroepen. Of - voor de echte toppers - om een plek in de landelijke of internationale eindronde te bemachtigen. “Sommige leerlingen krijgen vleugels.”
Artikel uit SLO Context VO juni 2021
Ontwikkeling van een formatief beoordelingsinstrument om de behoefte van studenten aan corrigerende acties in de natuurkunde te bepalen: het functionele begripsniveau van studenten identificeren. In het natuurkundeonderwijs geven de meeste leraren hun leerlingen feedback op hun probleemoplossingen door middel van cijfers op schriftelijke toetsen. Het geven van dit type feedback na een summatieve toets komt niet tegemoet aan de behoefte van veel leerlingen om hun probleemoplossing te verbeteren. In dit artikel beschrijven we de ontwikkeling van een formatief beoordelingsinstrument waarmee docenten zinvolle, actiegerichte feedback kunnen geven op de prestaties van leerlingen op schriftelijke toetsen.
Olympiades vormen een mooie traditie waarbij leerlingen zich verder kunnen verdiepen en ontwikkelen in de vakken aardrijkskunde, biologie, wiskunde, scheikunde, informatica en natuurkunde. Olympiades zijn laagdrempelig en zeker in de eerste ronde niet alleen voor de toppers. Kjeld (17), Robert (17) en Allie (18) wonnen alle drie een olympiade en vertellen in dit artikel Van12tot18 waarom de olympiades zo leuk en waardevol zijn om mee te doen.