Zoeken
verfijn de resultaten
In dit boek gaan diverse ervaringsdeskundigen in op de voor- en nadelen van het gebruik van deze technologische middelen binnen bewegingsonderwijs.
In dit boek worden twaalf leerlijnen uitgewerkt met (kern)activiteiten, tussendoelen en leerhulp.
Dit boek gaat over de sociale en persoonlijke ontwikkeling van de jeugdige sporter en het belang van een op jongeren afgestemde begeleiding.
In Naspa worden activiteiten uit verschillende sporten, zoals tafeltennis, voetbal, hockey en volleybal beschreven geschikt als naschools aanbod.
Deze publicatie gaat over de legitimatie van het bewegingsonderwijs. Waarom en waartoe bewegingsonderwijs?
Een beschrijving van historische gebeurtenissen vanaf 1862 (de oprichting van de KVLO) en de betekenis voor de huidige tijd.
In deze publicatie wordt bewegen verbeteren, bewegen regelen, gezond bewegen en bewegen beleven uitgewerkt in kernactiviteiten en deelnameniveaus.
De opgeleverde voorstellen zijn concepten. Resultaat van ruim 1 jaar ontwikkeling door leraren, vakexperts, curriculumexperts en advieskring.
Bewegen samen regelen, hoe ziet dit eruit in de praktijk? Het artikel ‘Samen bewegen regelen: methodische regelknoppen’ is onderdeel van een reeks topic-artikelen in het LO magazine. In dit artikel worden drie regelthema’s (drie A’s) uitgewerkt aan de hand van drie praktijkvoorbeelden: Arrangeren bij verspringen, Assisteren bij acrogym en Afspreken bij politie & boefje. We beschrijven hoe je, door te draaien aan de regelknoppen, het regelen makkelijker of moeilijker kan maken voor leerlingen.
Vertegenwoordigers van de KVLO, ALO’s, pabo en SLO schrijven samen aan het boek ‘Samen bewegen regelen in het basisonderwijs’, dat eind april 2023 wordt gepresenteerd. Het boek biedt een onderwijskundig kader voor een bewuste aanpak van het doeldomein samen bewegen regelen.
Het leergebied B&S is volop in beweging. In het artikel ‘Kijken naar bewegen’ dat onlangs verscheen in het LO-magazine gaan we in op de veranderingen die gaande zijn in de beweeg- en sportcultuur en hoe dat de lichamelijke opvoeding beïnvloedt. Aan de hand van een kijkraam van beweeguitdagingen en beweegthema’s bieden we de leraar lo handvatten om zijn onderwijsprogramma een kwaliteitsimpuls te geven.
De KVLO voert in samenwerking met SLO een verkenning uit in het kader van curriculumbewustzijn. Een lerarenpanel, bestaande uit vakleerkrachten, vakspecialisten, en opleiders, bespreekt in een aantal bijeenkomst diverse actuele thema’s. Een van de thema’s is de ontwikkeling van een doorlopende leerlijn voor de bouwsteen ‘Leren bewegen’. Daarbinnen spelen beweeguitdagingen en beweegthema’s een belangrijke rol.