Zoeken
verfijn de resultaten
Tijdens deze vakbijeenkomst van AlfaGammapartners laat SLO'er Johan van Driel tijdens een workshop zien hoe je samenhang kunt aanbrengen tussen geschiedenis en taal (vooral de vaardigheid schrijven en in het verlengde daarvan ook lezen).
SLO organiseert op 7 maart 2024 een expertbijeenkomst in verband met de conceptkerndoelen Nederlands. Wij nodigen vakexperts en lerarenopleiders van harte uit voor deze bijeenkomst.
Workshop
Taalsteun in de geschiedenisles (2/2) Primaire bronnen lezen, erover en schrijven en gesprek gaan.
Ben jij werkzaam in het primair onderwijs bij een stichting als kwaliteitsmedewerker of projectleider en heb je de taak om de basisvaardigheden voor taal en rekenen te versterken?
Het schoolexamen goed vormgeven, je visie en ambities zichtbaar maken in je PTA en deze keuzes gezamenlijk maken. Daar werk je als vaksectie elk jaar weer aan. Misschien gebruiken jullie als vaksectie wel de handreikingen voor het schoolexamen van SLO. Goed nieuws: we hebben de handreikingen aangevuld met een PTA-gespreksleidraad, per vak uitgewerkt.
In het regeerakkoord is veel aandacht voor basisvaardigheden. Dennis Wiersma de nieuwe minister voor primair en voortgezet onderwijs, vertelde in een livesessie dat de basis voor hem topprioriteit is. Politiek, wetenschap, samenleving en de onderwijspraktijk ervaren een grote urgentie op het versterken van deze vaardigheden. Want basisvaardigheden zijn het stevige fundament voor een mooie toekomst voor elke leerling!
We stellen de leraren en vakinhoudelijk experts die samen de vakvernieuwingscommissie Nederlands vormen voor.
In het kader van het project Na Pisa de Lente (2020-2022), een initiatief van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands (WODN) van de vereniging Levende Talen Nederlands, in samenwerking met SLO, zijn onderstaande kennisclips ontwikkeld. Het project is gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
SLO heeft de formele werkopdracht gekregen van OCW voor de actualisatie van de kerndoelen van vier vakken.