Zoeken
verfijn de resultaten
Hoe gaat het met het taalonderwijs? Hoe wordt digitale geletterdheid eigenlijk zichtbaar in het taalonderwijs? Wat staat er over meertaligheid in de kerndoelen? Wat moeten we doen met de tegenvallende resultaten op schrijfvaardigheid? Wat speelt er momenteel in het taalonderwijs? In het nieuwste nummer van Veerkracht (nummer 19, 2022), tijdschrift van Hogeschool KPZ, beschrijven Joanneke Prenger en Gerdineke van Silfhout de actuele uitdagingen en ontwikkelingen binnen het leergebied Nederlands.
Het monitorrapport bedrijfseconomie is nagenoeg klaar. Diverse betrokkenen deelden hun reflectie op de uitkomsten. Ook hoogleraar Arnoud Boot vroegen we om een reactie. Het rapport van de vakvernieuwingscommissie dateert van oktober 2014. Boot was voorzitter van deze commissie. Een gesprek over de uitkomsten van het monitorrapport en de ontwikkeling van het examenprogramma.
Een interview met Arnoud Boot door oud-SLO'er Marc den Elzen, in Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, 2022.
In de kolommen van TEO ontwikkelde zich in de laatste nummers van het Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs een boeiend gesprek over de didactiek van economisch burgerschap. In dit nummer draagt Alderik Visser daar een steentje aan bij vanuit het perspectief van het curriculum.
Artikel uit het Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, nr. 2, maart 2022.
Modellen zijn voor economen onmisbaar, in de beleidspraktijk, maar ook in de klas. Ze kunnen worden ingezet om de economische werkelijkheid (vereenvoudigd) te beschrijven en te analyseren. Modellen kunnen behalve theoretisch gegeven zijn natuurlijk ook zelf ontwikkeld worden. Hoe kun je als docent je leerlingen deze vaardigheid en denkwijze aanleren? In dit artikel wil ik aan de hand van de modelleercyclus, zoals toegepast bij het schoolvak natuurkunde, laten zien hoe je modelleren systematisch kunt aanleren voor economie.
Artikel uit het Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs.
Het programma bedrijfseconomie, ondernemerschap en financiële zelfredzaamheid (hierna: bedrijfseconomie) start in augustus 2018. Veel leerlingen zullen dit vak naast het vak economie volgen. Hoe kun je als docent/vaksectie deze twee vakken zo op elkaar afstemmen dat ze daar maximaal profijt van hebben? Hoe kunnen de twee vakken vanuit onderlinge afstemming het economisch bewustzijn van leerlingen gezamenlijk versterken, zodat ze aan het einde van het voortgezet onderwijs een duidelijk economisch cv hebben. En wat betekent dat dan voor de leerling die slechts één van de twee vakken volgt?
Artikel uit het Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs