Zoeken
verfijn de resultaten
Digitale geletterdheid is voor basisschoolleerlingen net zo belangrijk als de geletterdheid van lezen en schrijven. Daarom ontwikkelt SLO, in co-creatie met het onderwijsveld, een inhoudelijk kader, handreikingen en overzichten van leermaterialen voor de implementatie van digitale geletterdheid in het onderwijs. Al deze informatie is nu op één plek te vinden.
Artikel uit SLO Context po april 2022
Onderwijsprofessionals in heel Europa werken aan curriculumontwikkeling en willen goede keuzes maken die passen bij hun onderwijs. In het Europese netwerk CIDREE kunnen zij kennis en ervaring uitwisselen. We kunnen veel van elkaar leren ook al pakt ieder land het anders aan, menen SLO’ers Jindra Divis (directeur) en Marc van Zanten (curriculumontwikkelaar rekenen-wiskunde) die er namens Nederland deel van uitmaken.
Artikel uit SLO Context april 2022
Leraren die gebruikmaken van het Europees Referentiekader Talen (ERK) kunnen beter doordachte keuzes maken voor de Engelse les. “Je ziet namelijk preciezer wat je leerlingen nodig hebben bij het leren van een vreemde taal en je kunt ze gerichter verder helpen”, zegt Machteld Moonen (SLO).
Drie vragen aan deze curriculumontwikkelaar voor de moderne vreemde talen in het primair onderwijs.
Artikel uit SLO Context po april 2022
Goed leesonderwijs is cruciaal voor het succes van kinderen op school én in de maatschappij. Vanuit die overtuiging stapten vijf scholen voor voortgezet onderwijs in 2021 in het project Na PISA de lente. Ondersteund door wetenschappers en lerarenopleiders, doen docenten praktijkonderzoek en ontwikkelen ze onderwijsleermateriaal. Het Christelijk Lyceum Delft maakte een lessenserie met toebehoren voor ‘diep lezen’.
Het Blariacumcollege in Venlo een handreiking voor het maken van toetsen die meten hoe goed leerlingen zijn in drie belangrijke cognitieve processen.
Artikel uit SLO Context VO april 2022
Of het nu gaat om moedertalen als Arabisch en Turks, of om een streektaal als het Limburgs. Steeds meer leerlingen spreken thuis een andere taal naast het Nederlands. Er komt in het onderwijs dan ook meer aandacht voor deze meertalige leerlingen. Hoe geef je meertaligheid een plek op school?
Artikel uit SLO Context PO april 2022