Zoeken
verfijn de resultaten
Leraren, schoolleiders en scholen krijgen in Curriculum.nu een sleutelrol bij de herijking van het landelijke curriculum. SLO verwelkomt deze rol; hiermee wordt de verbinding tussen de landelijke kaders en de schooleigen invulling van het curriculum versterkt.
De samenleving hecht steeds meer belang aan burgerschapsonderwijs. Dat blijkt ook uit het recente wetsvoorstel van minister Slob, bedoeld om scholen duidelijk te maken waar het om moet gaan bij burgerschapsonderwijs: ‘de ontwikkeling van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en de mensenrechten en het bijbrengen van de sociale en maatschappelijke competenties die leerlingen in staat stellen om deel uit te maken van en bij te dragen aan de samenleving’.
Leerlingen actief betrekken bij besluitvorming. En dan niet alleen in de klassieke opvatting van leerlingparticipatie (inspraak via bijvoorbeeld de leerlingenraad) maar ook in een vorm waarbij alle leerlingen zelf keuzes kunnen maken ten aanzien van het eigen leerproces. Zowel wat betreft de inhoud (‘ik wil meedenken over wat relevant is om te leren’) als met betrekking tot de vorm (‘ik wil eerst de theorie uit het lesboek bestuderen en er daarna over praten met klasgenoten’).